Liten minskning av antagna studenter inför hösten

9 augusti 2022

934 studenter har antagits till teknisk-naturvetenskapliga fakultetens nybörjarprogram, vilket är en minskning med 5,9 procent jämfört med i fjol. Masterprogrammen däremot har ökat marginellt. Totalt sett har antalet antagna på fakultetens program minskat med 4,7 procent, vilket är exakt samma procentuella minskning som genomsnittet för högskoleutbildningarna i landet jämfört med 2021.

Antalet antagna studenter har minskat jämfört med 2021, men är fortfarande fler än innan pandemin.

Foto:

Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens kandidatprogram hade 284 förstahandssökande och landar på 206 antagna, vilket är en minskning med 5,1 procent jämfört med hösten 2021. Störst minskning uppvisar kandidatprogrammet i miljö- och hälsoskydd där endast nio studenter antagits, en minskning med 52,6 procent. Biologi och geovetenskap antog 58 studenter, en minskning med 22,7 procent.

Det nystartade kandidatprogrammet i matematik hade 19 antagna och uppfyller mer än väl förväntningarna, då planeringstalet var 13 studenter.

Civilingenjörsprogrammen minskade med 4,9 procent, från 446 antagna i fjol till 424 i år. Det största tappet har skett på civilingenjörsprogrammet i energiteknik, 42 antagna jämfört med 55 förra hösten. Högskoleingenjörsprogrammen backade totalt 17,8 procent, från 163 till 134 antagna. Mest minskade programmet i elektronik och datorteknik/medicinsk teknik, från 22 till 10 antagna studenter.

Apotekarprogrammet ökade med två antagna, från 23 till 25 studenter och arkitektprogrammet antog 85 studenter, jämfört med 80 i fjol.

Fler än före pandemin

Basåret minskade med 24,8 procent, från 270 till 203 antagna. Masterprogrammen uppvisar dock en liten ökning, från 214 i fjol till 216 antagna studenter i urval 2 i år.

En orsak till att antalet antagna gått ner beror på att söktrycket till fakultetens utbildningar var högre under pandemin. Höstens 934 antagna till nybörjarprogrammen kan jämföras med 2019 då antalet antagna var 803.

Hur många de nya programstudenterna i slutänden blir kommer att visa sig en bit in i september, då nybörjarna registrerats.

Läs mer: Umeå universitets antagningssiffror bättre än genomsnittet