Beslut om Strategisk forskningsresurs

19 oktober 2023

Medicinska fakultetsnämnden har beslutat att fördela medel ur Strategisk forskningsresurs 2023, tre- eller tvåårig forskningsresurs à 800 tkr/år inklusive medel för gemensamma kostnader. Totalt inkom 22 ansökningar (55 procent män och 45 procent kvinnor).

Beviljandegraden blev i årets utlysning 45 procent. Av de tio anslagen tilldelades fyra till kvinnliga sökande och sex till manliga sökande. Sju anslag tilldelades grupp B1 (som bedöms efter kriterier som liknar Vetenskapsrådets) och tre tilldelades B2 (som bedöms efter kriterier som påminner om Forte/Formas) 3. Fördelningen mellan B1 och B2 styrs av söktrycket. För att vara behörig att söka krävs att den sökande har skickat in en ansökan om projektbidrag till ett statligt forskningsråd, alternativt att man intygar att man redan uppbär sådant anslag.

– Något förvånande är att det endast var 22 sökande. Bedömargruppen ansåg att ansökningarna höll mycket god vetenskaplig kvalitet, det vill säga vi är inte oroliga att medlen inte kommer att göra den nytta som avses med satsningen, säger Anna Arnqvist, vicedekan för forskning.
– Vi hoppas att fler tar chansen att söka dessa projektmedel. För att vara behörig att söka dessa medel ska man antingen uppbära projektbidrag från ett statligt forskningsråd eller ha skickat in en ansökan. Det betyder att om man ska söka i nästa års utlysning ska man redan nu börja planera för detta och ansöka till VR, Forte eller Formas under våren.

I beredningsgrupp B1 gäller en treårig forskningsresurs följande mottagare, med namn på institution och projekt:
Anders Hofer, Medicinsk kemi och biofysik; Targeting pathogens dependent on the host for the supply of DNA building blocks
Elin Chorell, Folkhälsa och klinisk medicin; The role of sphingolipid metabolism in type 2 diabetes development
Francesca Aguilo, Molekylärbiologi; How do RNA modifications regulate cellular identity?
Jörgen Johansson, Molekylärbiologi; Druggable RNA as targets for antimicrobial compounds
Lars-Anders Carlson, Medicinsk kemi och biofysik; Molecular mechanisms in the genome replication of alphaviruses and flaviviruses
Michael Dimitriou, Integrativ medicinsk biologi; Advanced signal processing in the PNS and its impact on sensorimotor performance
Staffan Bohm, Molekylärbiologi; The multivesicular transducosome and olfactory epithelial metaplasia

I beredningsgrupp B2 gäller en treårig forskningsresurs följande mottagare:
Kristina Lindvall, Epidemiologi och global hälsa; Screened – then what? Improving the health system response to social-emotionally vulnerable preschool children
Malin Sjöström, Folkhälsa och klinisk medicin; Using artificial intelligence for online assessment of health problems: Recommended level of care, patient outcomes, cost-effectiveness, and user experience
Masoud Vaezghasemi, Epidemiologi och global hälsa; Strengthening children's mental health services in Cambodia – prevention, early identification and treatment

Dessutom har beslut fattats om en tvåårig forskningsresurs på 800 tkr/år för två mottagare.
I beredningsgrupp B1-unga: Verena Kohler, Molekylärbiologi; Implications of ageing on cellular protein quality control
I beredningsgrupp B2-unga: Fredinah Namatovu, Epidemiologi och global hälsa; Maternal healthcare, and domestic violence services for women with disabilities in Uganda