”Biträdande” i titlar byter översättning

16 oktober 2023

Orden biträdande och ställföreträdande i chefstitlar har hittills båda översatts med deputy på engelska. Nu kommer orden få olika översättningar för att bättre kunna skilja på de två rollerna och deras mandat. Det innebär att biträdande nu översätts med assistant.

Den som har en befattningsbenämning, en roll eller ett uppdrag där ordet biträdande ingår får nu en förändrad titel på engelska där assistant ersätter deputy. Till exempel assistant head of department för biträdande prefekt. Förändringen sker eftersom det tidigare inte har gått att skilja på biträdande och ställföreträdande chefer på engelska när båda har översatts med deputy.

Du som själv har skrivit din engelska titel i presentationen på din personliga sida, i din e-postsignatur eller på andra ställen, måste nu gå in och ändra manuellt. Det kan du göra redan nu. Behov av uppdateringar av dokument och webbsidor bör också ses över av institutioner och enheter. Personalenheten och Kommunikationsenheten kommer att genomföra förändringen i de system som listar universitetets titlar inom den närmsta veckan.

Dessa översättningar gäller från 13 oktober 2023

• biträdande avdelningschef – assistant head of section
  • biträdande enhetschef – assistant head of office
  • biträdande föreståndare – assistant director
  • biträdande kanslichef – assistant head of faculty office
  • biträdande prefekt – assistant head of department
  • biträdande universitetsdirektör – assistant university director

I Ordlista titulatur hittar du universitetets övriga titulatur på svenska och engelska.

I Engelsk skrivguide för Umeå universitet hittar du stöd när det gäller bland annat stora bokstäver på titlar.

Frågor?

Om du har frågor om den förändrade titulaturen eller saknar en titel i någon av listorna, vänligen kontakta Anna Lawrence, sammankallande i Språkrådet vid Umeå universitet och översättare på Kommunikationsenheten.

Engelsk och svensk skrivguide

Ta stöd av universitetets skrivguider för att skriva på svenska eller engelska.

Svensk skrivguide

Engelsk skrivguide