Förbättrad styrning och samordning av universitetets säkerhetsarbete

6 oktober 2023

Vid universitetsstyrelsens sammanträde den 4 oktober presenterade internrevisionen sin rapport om universitetets styrning och samordning av universitetets säkerhetsarbete. Internrevisionen ser en positiv utveckling, men rekommenderar en fördjupad analys av vilket behov av stöd i olika säkerhetsfrågor som finns i verksamheten. Styrelsen ställde sig bakom universitetsledningens förslag till åtgärder, med anledning av rapportens iakttagelser och rekommendationer.

Internrevisionen har på uppdrag av universitetsstyrelsen granskat styrning och samordning av universitetets säkerhetsarbete, som är indelat i huvudområdena fysisk säkerhet, personalsäkerhet och informationssäkerhet. Granskningen har även omfattat en fördjupning inom området säkerhetsskydd. Bakgrunden till granskningen är att säkerhetsfrågor hamnat alltmer i fokus på grund av ett förändrat säkerhetsläge.

Positiv utveckling av styrning och samordning

Internrevisionens bedömning är att styrningen och samordningen av universitetets säkerhetsarbete utvecklats positivt de senaste åren. Det finns organisatoriska strukturer för styrning och samordning liksom aktuella och tydliga regler och riktlinjer för det gemensamma säkerhetsarbetet. Universitetet har en styrgrupp för säkerhetsarbetet på strategisk nivå och en samordningsgrupp för det operativa säkerhetsarbetet, med konkreta aktiviteter som samordnas mellan olika förvaltningsenheter. Rapporten beskriver att universitetet kommit en god bit på vägen i säkerhetsskyddsarbetet, men eftersom internrevisorerna inte är säkerhetsprövade har de inte kunnat ta del av säkerhetskänsliga uppgifter inom ramen för granskningen.

Behovet av ändamålsenligt stöd behöver utredas

Framtagandet av universitetets nya regel för universitetsgemensamt säkerhetsarbete var en utmanande process, med diskussioner som rörde var i organisationen det ska finnas stöd för säkerhetsfrågor, olika ansvar och roller samt förutsättningar för chefer att utöva sitt säkerhetsansvar.

Jonas Hansson, internrevisor, internrevisionen.

Foto: Mattias Pettersson

– Internrevisionens iakttagelse är att det saknas en fördjupad analys. Vi rekommenderar därför att universitetet utreder vilket behov av stöd i säkerhetsfrågor som finns i verksamheterna, med följande analys och förslag kring hur stödet skulle kunna utformas på olika nivåer i organisationen, säger Jonas Hansson, internrevisor.

Åtgärder för att utveckla säkerhetsarbetet

Universitetsledningen instämmer i internrevisionens rekommendation och avser att utreda vilket behov av stöd i säkerhetsfrågor som finns i verksamheterna, samt att därefter föreslå hur ett ändamålsenligt stöd kan utformas på olika nivåer i universitetets organisation.

Hans Wiklund, universitetsdirektör vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

– Jag är glad för att internrevisionens granskning visar att universitetet har en fungerande styrning och samordning av säkerhetsarbetet. För att möta det försämrade säkerhetsläget har universitetet ökat resurserna de senaste åren och Universitetsförvaltningen har arbetat målmedvetet med att utveckla stödet inom området. Trots att universitetet har tagit viktiga steg, är det ändå tydligt att vi behöver vidareutveckla stödet till verksamheten och därigenom ge chefer och medarbetare förutsättningar att kunna ta sitt säkerhetsansvar, säger Hans Wiklund, universitetsdirektör.

Universitetsledningen bedömer arbetet inom säkerhetsskydd som tillfredsställande utifrån nuvarande lägesbild i rapporten och ser inte behov av ytterligare åtgärder.

Vill du veta mer?

Läs internrevisionens rapport
Har du frågor om rapporten? Kontakta Jonas Hansson
Har du frågor om universitetsledningens åtgärder? Kontakta Hans Wiklund

Relaterad information

Internrevisionens uppdrag är att genom granskning och rådgivning bidra till att universitetet bedriver en så bra verksamhet som möjligt. Internrevisionen är direkt underställd universitetsstyrelsen och arbetar oberoende.
Internrevisionens webb

Relaterad information