Ökat ekonomiskt underskott prognostiseras 2023 jämfört med 2022

30 oktober 2023

Tertialuppföljningen för tertial två pekar på en prognos för helåret med ett ekonomiskt underskott med 185 miljoner kronor. 75 miljoner kronor av underskottet beror på minskade intäkter när universitetet inte når upp till takbeloppet.

Universitetet nyttjar alla ekonomiska resurser som planerat. En fortsatt utmaning är att universitetet inte når upp till takbeloppet när det gäller helårsstudenter och helårsstudenter. Det gör att universitetet får minskade intäkter med 75 miljoner kronor.

Prognosen för helåret är ett ekonomiskt underskott med 185 miljoner kronor. Intäkterna beräknas öka med 209 miljoner kronor (+ 4,2%) jämfört med föregående år, och kostnaderna förväntas öka med 370 miljoner kronor (+7,4%). Det är bland annat stigande utgifter på grund av inflationen, ökat anställda inklusive genomförd lönerevision som bidrar till ökade kostnader.

Tertialrapport ekonomisk uppföljning T2 2023

Redaktör: Anja Axelsson