Fem områden i fokus för universitetets digitaliseringsstrategi

3 november 2023

Strategiska rådet för digitalisering (DIGA) har tagit fram en digitaliseringsstrategi som påverkar alla delar av universitetets verksamhet. Syftet är att strategin ska fungera som ett stöd i verksamhetsplaneringen på olika nivåer, i verksamheter som vill arbeta mer systematiskt med att ta tillvara den nya teknikens möjligheter.

Universitetsdirektör Hans Wiklund är ordförande för Strategiska rådet för digitalisering och tycker det är bra att digitaliseringsstrategin är på plats:

Hans Wiklund, universitetsdirektör

Foto: Mattias Pettersson

— Det sker en snabb digitalisering av samhället som också påverkar den högre utbildningen och forskningens förutsättningar. Pandemin har ytterligare skyndat på utvecklingen. Vi behöver som universitet arbeta målmedvetet för att ta tillvara den nya teknikens möjligheter. Förhoppningen är att den nya strategin ska vara ett stöd i verksamhetsplanering och verksamhetsutveckling, säger Hans Wiklund.

De fem delarna som ingår och är i fokus för digitaliseringsstrategin som nu är framtagen är:

• Ledning
  • Infrastruktur
  • Kompetens
  • Trygghet
  • Innovation

Under våren 2024 kommer digitaliseringsstrategin vara underlag för diskussion i olika strategiska råd, och är den del av temat för vårens chefs- och prefektträff.

Strategiska rådet för digitalisering

Policy - digitaliseringsstrategi vid Umeå universitet (regelverk)

Redaktör: Anja Axelsson