Inför medarbetarundersökningen 2024

8 december 2023

Under våren är det dags för en ny medarbetarundersökning. Planera in information till medarbetare vid din institution eller enhet, innan undersökningen startar den 26 februari 2024.

Medarbetarundersökningen öppnar den 26 februari och stänger 15 mars 2024. Tänk på att sportlovet infaller under denna period.

För att få ett så tillförlitligt resultat som möjligt är en hög svarsfrekvens viktig. Därför vill vi uppmuntra dig som chef att planera in information till medarbetare i början av året, innan medarbetarundersökningen öppnar. Syftet är att förbereda och motivera medarbetare att svara. Till stöd för det finns en presentation på svenska och engelska som du hittar på sidan om medarbetarundersökningen i HR-guiden.

Resultatet levereras under april från företaget Quicksearch. Som ansvarig chef kommer du att få inloggning till en chefsportal, där du kan se resultatet för din institution eller enhet. Du kommer att få information om hur du hanterar resultatet liksom vilket stöd som finns att få.

Medarbetarundersökningen är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet och aktiva åtgärder. Resultatet ger underlag till verksamhetsförbättringar, som sedan ska dokumenteras i handlingsplan för systematiskt arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta:

Pernilla Jansson, HR-strateg
Gabrielle Grahl, HR-strateg