Ledningsbloggen: "Två inbjudningar och en ledig tjänst"

4 december 2023

Mängden snö som föll under veckan kan utmana på många sätt. Jag är väl inte helt vän med snö i sådana mängder och hoppas att ni alla har kunnat hantera snöfallet med både tålamod och försiktighet. I det här blogginlägget vill jag bara helt kort låna er tid för att tipsa om några aktualiteter.

Lena Högback som var fakultetens tidigare kanslichef, arbetade för att fakultetens personal med tekniska och administrativa uppgifter skulle få möjlighet att träffas för kompetensutveckling samt kunskapsutbyte.

Jag tycker ambitionen var god och vill gärna fortsätta på den inslagna vägen. För att få hjälp med idéer och administration så har jag bjudit in en arbetsgrupp med representanter från kansli, institutioner och enheter. Vi har träffats vid ett tillfälle och kommer att träffas några gånger per läsår.

Innan terminen är slut kommer vi att genomföra en första träff vilken har ett IT tema. Till träffen har vi bjudit in två personer för att tala. Först så kommer Johan Carlsson, IT-säkerhetsansvarig på ITS, som kommer att ge en inblick i det ständigt pågående arbetet med att utveckla cybersäkerheten vid Umeå universitet.

Satish Strömberg, IKT-coach vid Humlab kommer att ge oss svar på hur och varför AI motsvarar Caxtons tryckpress för Katolska kyrkan.

Vi träffas i SAM.A.247, Samhällsvetarhuset den 14 december klockan 13:00-14:30. Anmäl er till Kathrine Flyborg via mail senast den 4:e december.

Vår eminente fakultetsamordnare Peter Lexelius har gjort medarbetarna på kansliet olyckliga genom att söka och få ett annat jobb. De flesta av er vet kanske redan om att Peter har börjat arbeta som samordnare på International Office.

Självklart tycker vi att det är roligt för hans skull och önskar honom lycka till framöver. Vi annonserar på grund av detta just nu efter hans ersättare. Därför kanske just du ska söka tjänsten alternativt tipsa någon som du känner.

Mer om tjänsten och annonsen hittar du här

Slutligen vill jag även tipsa om Humanistiska fakultetens julavslutning som genomförs i Hörsal HUM.D.220 klockan 14:00-15:00 den 19 december. Fakultetsledningen bjuder traditionsenligt in till julavslutning med dekanerna samt en gäst.

Förutom julinspirerat innehåll så bjuds det även på förtäring som går i samma anda. Håll utkik efter notiser i Humfaktuellt.

Marcus Zaar, kanslichef

Läs tidigare inlägg på Fakultetsledningens blogg

Redaktör: Per Melander