Nytt om institutioner efter årsskiftet

12 december 2023

Den första januari sker en sammanslagning av verksamheter vid Medicinska fakulteten, då tre institutioner och en arbetsenhet blir två institutioner. Verksamheterna har redan idag samarbeten inom flera områden vilket med den här förändringen kan fördjupas.

Foto:

Medicinska fakulteten har före institutionssammanslagningen 13 institutioner och tre arbetsenheter och storleken på dem varierar från ca 10 till över 120 medarbetare. Ett mål med organisationsöversynen har varit mer jämnstora institutioner. Som jämförelse kan sägas att landets övriga medicinska fakulteter har mellan två och åtta institutioner.

Institutionen för diagnostik och intervention

Institutionen för strålningsvetenskaper och Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap går samman och bildar Institutionen för diagnostik och intervention.

De båda institutionerna har sedan tidigare samarbeten och beröringspunkter inom flera områden. Exempelvis samverkar de inom grundutbildning kring termin 7 på läkarprogrammet, medarbetare samarbetar inom Translationellt forskningscentrum (TRC) och administrativt samverkar de inom den så kallade "fyrklövern" med bland annat gemensam kommunikatör och delade stödresurser inom forskarutbildning och HR.

Institutionen får ca 125 anställda.
Institutionens engelska namn: Department of Diagnostics and Intervention

Institutionen för diagnostik och intervention

Prefekt: Professor Tufve Nyholm
Ställföreträdande prefekt: Universitetslektor Markku Haapamäki

Institutionen för medicinsk och translationell biologi

Institutionen för integrativ medicinsk biologi, IMB, och arbetsenheten Umeå centrum för molekylär medicin (UCMM) går vid årsskiftet samman under namnet Institutionen för medicinsk och translationell biologi. Under en övergångsperiod kommer UCMM att verka som en egen avdelning: Avdelningen för molekylär medicin.

IMB och UCMM finns sedan några år lokaliserade i samma byggnad, Biologihuset, och är på flera håll samlokaliserade och integrerade i den experimentella forskningsverksamheten i huset. Ledningarna för IMB och UCMM har sett det som en möjlighet att byta namn i samband med samgåendet, och att ett namnbyte också markerar den förändring och nystart som den organisatoriska förändringen innebär.

Institutionen får ca 140 anställda.
Institutionens engelska namn: Department of Medical and Translational Biology
Avdelningen för molekylär medicin, engelskt namn: Section of Molecular Medicine

Instutionen för medicinsk och translationell biologi

Prefekt: Professor Staffan Johansson