Rekrytering av ny rektor startar i vår

7 december 2023

Nuvarande mandatperiod för rektor löper till den sista juni 2025. Rektor Hans Adolfsson har meddelat att han inte ställer sig till förfogande för ytterligare en treårsperiod. På universitetsstyrelsens möte den 6 december togs därför beslut om att starta rekryteringsprocessen för att hitta en ny rektor inför kommande period från och med den 1 juli 2025.

När nuvarande förordnande löper ut den 30 juni 2025 har rektor Hans Adolfsson varit rektor i sammanlagt 9 år. Nu har rektor Hans Adolfsson tagit beslutet att inte ställa sig tillförfogande för en sista mandatperiod på tre år.

Hans Adolfsson, rektor.

Foto: Mattias Pettersson

— Jag har förmånen att leda ett framgångsrikt universitet och trivs väldigt bra i Umeå. Umeå universitet har engagerade och drivande medarbetare och studenter och vi har arbetet hårt för att stärka och utveckla ett universitet med hög kvalitet inom utbildning och forskning. Men jag känner att efter nio år är det dags för någon annan att ta vid och leda Umeå universitet vidare.

Universitetsstyrelsens ordförande Anna Ekström kommer leda rekryteringskommitténs arbete att föreslå ny rektor.

Anna Ekström, ordförande för universitetsstyrelsen.

Foto: Mattias Pettersson

— Hans Adolfsson har gjort och gör ett väldigt fint arbete som universitetets rektor. Jag har full respekt för hans beslut att inte ställa upp för en ny mandatperiod. Nu har styrelsen möjlighet att i god tid sätta igång rekryteringsprocessen, säger Anna Ekström.

Innan universitetsstyrelsen lämnar sitt förslag på rektor till regeringen ska lärare, övriga anställda och studenter ha möjlighet att ställa frågor till de kandidater som är aktuella då.

Regeringen förväntas ta ett formellt beslut våren 2025.

Har du frågor?

Anna Ekström, ordförande för universitetsstyrelsen
Daniel Andersson, akademisekreterare (för frågor om process och tidsplan)

Så här går rekryteringen av en rektor till

På umu.se finns mer information om hur rekryteringen av ny rektor till Umeå universitet kommer gå till och hur tidplanen ser ut.
Rekrytering av ny rektor till Umeå universitet

Redaktör: Anja Axelsson