Snart införs sortering av matavfall

11 december 2023

Universitetets arbete med att öka möjligheterna för medarbetare och studenter att sortera avfall fortsätter. Under 2024 införs sortering av matavfall i universitetets pentryn. Sopkorgar på kontor ska bytas ut mot källsorteringskärl för plast och restavfall.

Umeå universitet ska fortsätta utveckla möjligheterna för medarbetare och studenter att sortera sitt avfall. Anledningarna är bland annat att:

• Det införs ett nytt lagkrav gällande obligatorisk matavfallssortering 1 januari 2024.
  • Efterfrågan från universitetets verksamheter på mer kompletta sorteringsmöjligheter är stor.
  • Universitetet har ett inriktningsmål till 2030 som innebär att mängden brännbart avfall ska minska.

Sortering i pentryn

Källsortering ska införas i universitetets pentryn under 2024. Det gäller 282 personalpentryn och 30 studentpentryn. Det som ska kunna sorteras där är matavfall, plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar samt restavfall. Fraktioner för matavfall ska även införas på vissa utvalda allmänna ytor, till exempel vid studieytor och i anslutning till kaféer.

- Det är hög tid att universitetet ökar möjligheterna för studenter och medarbetare att sortera avfall. Samtidigt som obligatorisk utsortering av matavfall blir ett lagkrav och därmed införs passar vi på att installera källsorteringskärl för flera av de mest förekommande avfallsfraktionerna, säger Lisa Redin, universitetets miljö- och hållbarhetsstrateg.

Sopkorgar på kontor tas bort

En annan aktivitet i projektet är att ta bort sopkorgar på kontor och ersätta dem med källsortering för plast och restavfall på kontorsplan eller i kontorskorridor.

Under 2023 genomfördes den förändringen i Universitetsledningshuset och Förvaltningshuset. Trots utmaningen att hitta plats för källsorteringsmöbeln upplevde projektledare Carina Nyberg att de flesta var positiva och engagerade i att få den nya källsorteringen att fungera.

- Extra roligt var att flera institutioner hörde av sig till mig för att få ta del av projektet och även önska att källsorteringen utökades med sortering av matavfall, säger Carina Nyberg, projektledare vid Universitetsservice.

Hur går införandet till 2024

Verksamheterna har möjlighet att starta sortering av matavfall i sina pentryn från och med 1 januari 2024. Kontakta medarbetare på Universitetsservice i huset och visa var ni tänker förvara matavfallet så tillhandahåller de en behållare och påsar. Servicepersonalen kommer sedan att tömma den utifrån behov men max en gång per dag.

Projektgruppen kommer att ha en dialog med alla verksamheter kring källsortering, hur det fungerar och om det behövs göra några inköp av möbler eller kärl.

Om det finns ett stort intresse hos någon verksamhet som enkelt kan starta upp med den utökade källsorteringen i både pentry och kontor samtidigt kommer de att prioriteras. Mejla i så fall till carina.a.nyberg@umu.se.

Sortering av avfall (umu.se)

Har du frågor kontakta

Carina Nyberg, projektledare, carina.a.nyberg@umu.se eller
Lisa Redin, miljö- och hållbarhetsstrateg, lisa.redin@umu.se.