Dags att nominera kandidater till hedersdoktorer

3 februari 2023

Institutioner och centrumbildningar vid Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten inbjuds att nominera kandidater till hedersdoktorer. Förslagen ska innehålla en motivering och sista dag att nominera är fredag 28 april.

Hedersdoktorer promoveras vid årshögtiden tillsammans med pristagare och nya professorer.

Foto:

Att utnämna hedersdoktorer är en tradition vid samtliga svenska universitet och forskningsbärande högskolor. Ett hedersdoktorat är ett sätt att uppmärksamma och belöna utomstående personer, akademiker eller andra, som i sitt arbete utfört en synnerligen betydelsefull insats inom forskning, utbildning eller annat arbete som utvecklats vid lärosätet.

Alla institutioner och centrumbildningar har nu chans att föreslå hedersdoktorer. Förslagen ska innehålla en motivering och beskrivning av hur kandidaten samarbetat med eller på annat sätt haft betydelse för Umeå universitet.

Nomineringarna ska vara inlämnade per e-post till Susanne Vikström på fakultetskansliet, susanne.vikstrom@umu.se, senast fredagen den 28 april. Instruktioner finns i Regel för utnämning av hedersdoktorer, se länken nedan.

Läs mer om utnämning av hedersdoktorer vid Umeå universitet