Forskningsetik ämnet för vårens handledardag

8 februari 2023

Den 22 februari är det dags för Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens tredje halvdag om handledarskap, den här gången på temat etik i forskarutbildningen.

Foto: Creative Commons

Fakultetens samtliga handledare – oavsett om de är huvudhandledare eller biträdande handledare – inbjuds för att få en översikt över vad som gäller och att diskutera hur de själva kan lära sina doktorander att hantera forskningsetiska frågor.

– Att identifiera forskningsetiska frågor och göra rimliga bedömningar är något man inte enbart kan lära sig rent teoretiskt utan det är förebilder och diskussionen i forskarens vardag som är präglande. Därför är det viktigt att vi som handledare är medvetna om vår centrala roll som förebild och nyttjar den på ett bra sätt, säger Frank Drewes, professor i datavetenskap och ordförande för fakultetens kommitté för utbildning på forskarnivå, KUF.

Område som förändras

Deltagarna kommer också att få information om till vem på Umeå universitet de kan vända sig för att få vägledning i olika forskningsetiska frågor.

– God forskningsetik är inte bara ett område där regelverk och organisering förändras, utan också ett där nya problem och frågeställningar uppstår. Vi ska aldrig anse oss färdiglärda. Vi sätter inga gränser för kunskapsutvecklingen inom våra respektive forskningsämnen, detsamma gäller etik, säger Frankie Ekerholm, fakultetssamordnare.

Under eftermiddagen kommer deltagarna också att få diskutera vad detta innebär i handledningen av doktorander samt olika exempel på forskningsetiska problem.

Handledardagen anordnas av Kommittén för utbildning på forskarnivå.

Läs mer och anmäl dig här