Förändringar på studentwebben – Ladoktjänsterna flyttas

2 maj 2023

Från och med den 19 juni avvecklas Ladoktjänsterna på studentwebben. Från det datumet kommer det inte längre vara möjligt att exempelvis registrera sig på kurs, anmäla till tenta och ta ut studieintyg där, utan i stället görs det via den nationella Ladokportalen. Förändringen berör inte de studenter som läser sommarkurser.

På Studentwebben kan studenter bland annat se sina scheman, ta del av värdefull information och nås av nyheter och arrangemang. Studentwebben är också en plattform för mer administrativa funktioner, som att anmäla sig till tentamen, ta ut studieintyg och examensbevis, se studieresultat och liknande. Från och med höstterminen kommer den här typen av ärenden i stället att göras direkt via den nationella Ladokportalen.

Redan i dag har vissa studenter för vana att gå direkt dit, för dem blir det inga förändringar. De som brukar göra detta via studentwebben kommer däremot märka en skillnad. Det blir dock möjligt att gå via studentwebben för att komma till Ladok.

Förändringen görs efter ett insiktsarbete om studenternas digitala vardag, som visat att studentwebben inte används i den utsträckning och på det sätt den är byggd för. Man har dessutom upptäckt kvalitetsproblem i de administrativa tjänsterna, problem som inte finns i Ladok.

Kommunikation kommer att gå ut till befintliga studenter bland annat genom nyhet på Studentwebben, studentkårerna och våra digitala skärmar, och Infocenter kommer att få riktad information.

Schemat visas fortfarande för inloggade studenter

När en student loggar in kommer hen även i fortsättningen att kunna se sitt schema, länkar till sitt välkomstbrev, sin kursplan och litteraturlista, uppdatera sina kontaktuppgifter och se information från sin institution och universitetet centralt.

Särskilda visningar för medarbetare med studentkontakt

Det är viktigt att du som kommer i kontakt med studenter har god kännedom om förändringen och kan leda studenterna rätt. Därför ges en introduktion av förändringarna av studentwebben (via Zoom) den 9 juni. Ingen föranmälan krävs.

Visning av förändringar på studentwebben tillfälle 2

Det finns även en kort introduktionsfilm från Ladok att visa för studenter.

Skiss av studentwebbens nya startsida

Foto: Jonas Mattebo