Möjlighet att visa Orcid på din personliga sida

26 maj 2023

Umeå universitet har anslutit sig till Orcid (Open Researcher and Contributor ID) vilket innebär att du som forskare kan koppla ihop ditt Umu-id med ett Orcid. Orcid:t kommer sedan att visas på din personliga sida på umu.se.

Orcid (Open Researcher and Contributor ID) är en unik identifikator som särskiljer dig från andra forskare och är beständig genom hela din karriär, även om du skulle byta namn eller arbetsplats. På så vis underlättar id:t när du ska få erkännande som författare för dina publikationer. Orcid används bland annat i ansökningssystemet Prisma och publikationsdatabasen Diva.

Läs mer om Orcid på bibliotekets webbsida

Så fungerar det

För att kunna göra kopplingen skapar du ett ett id via Orcid.org. När du har ditt id gör du sedan en koppling mellan det och ditt Umu-id och när kopplingen är gjord visas ditt Orcid på din personliga sida. Om du redan har ett Orcid kan du göra kopplingen direkt via Mina inställningar.

Koppla ditt Orcid (Mina inställningar)

Kontakta Servicedesk om du har frågor om hanteringen av Orcid på Umeå universitet.

Kontakta Servicedesk