Umeå universitet bjuder in till kunskapsutbyte inom AcrossEU

23 maj 2023

Den 24–26 maj kommer 16 deltagare från 8 europiska lärosäten till Umeå universitet för kunskapsutbyte och samordning inom den strategiska alliansen AcrossEU.

Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL, står som värd för den första träffen för ledare för pedagogiska utvecklingsenheter samt IT-pedagoger inom samarbetsprojektet AcrossEU.

– Vi ser fram emot att välkomna våra europeiska kollegor till Umeå universitet och påbörja arbetet med att bygga upp vårt strategiska samarbete, säger Eva Svedmark, föreståndare vid UPL.

Eva Svedmark, föreståndare för Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL.

Foto: Ulrika Bergfors

Möta samhällets komplexa utmaningar

Träffen går under förkortningen AcrossEU IPAD Summit som står för AcrossEU IT-Pedagogues and Academic Developers' staff week.

Tanken är att deltagarna ska lära känna varandra, utforska likheter och skillnader och påbörja arbetet med att förverkliga visionen och målen för alliansen. Under veckan står bland annat diskussioner om framtidens utbildningar och tvärdisciplinära kompetenser på programmet. Syftet är att tillsammans i alliansen arbeta för en högre utbildning som möter samhällets komplexa utmaningar.

– Vi ser stora fördelar med att kunna möta gemensamma utmaningar tillsammans och det här blir det officiella startskottet för våra framtida projekt, säger Eva Svedmark.

Strategisk allians

Umeå universitet har flera internationella samarbeten som syftar till att främja kunskapsutbyte samt att stärka forskning och utbildning. Ett av samarbetsprojekten är AcrossEU som är en strategisk allians mellan nio europeiska universitet i Sverige, Finland, Frankrike, Italien, Nordmakedonien, Schweiz, Spanien och Tjeckien. Alliansen erbjuder studenter, forskare och akademisk personal möjlighet att engagera sig i samarbeten och utbytesprogram.

Läs mer om AcrossEU.