ITS nyrenoverade datacenter klart för återflytt

1 juni 2023

Under ett års tid har ITS datacenter vid Umeå universitet renoverats för att skapa en mer modern, säker, kvalitativ och hållbarhetsmässigt bättre hall för våra servrar. Nu påbörjas den stora återflytten.

ITS ansvarar för datacentret vid Umeå universitet, som huserar universitetets servrar i en inbrottsskyddad och brandsäker miljö. Vid sidan av alla servrar kopplat till undervisning och forskning vid Umeå universitet finns också ITS nationella uppdrag som Ladok, Antagningssystemet och betygsdatabasen för gymnasiala meriter representerade här.

Foto: Mikael Sehlstedt

En ny hall för nutida och framtida behov
Renoveringen som genomförts har handlat om att säkerställa att rätt larm, skydd och andra viktiga förutsättningar finns på plats för att hantera de behov som finns för våra servrar nu och framöver. I samband med den omfattande renoveringen har alla servrar bytts ut, infrastrukturen uppdaterats, redundans vad gäller el ökat, säkerheten förbättrats och kylning effektiviserats.

Återflytt påbörjas i juni
Det finns en tydlig plan för återflytten till det moderniserade datacentret och de verksamheter som nyttjar hallen kommer att kontaktas av ITS. I samband med flytten till de nyrenoverade lokalerna kan det uppstå vissa driftstörningar. Den nya hallen beräknas vara fullt i bruk i juni men en fullständig återflytt beräknas bli klar i september.

Foto: Mikael Sehlstedt

Mer information om serverhallen och de tjänster som erbjuds där finns att läsa här: Server i ITS drifthall