Personräknare installeras för att optimera lokalanvändningen

7 juni 2023

Personräknare som mäter flöden av personer kommer att installeras i entréer till byggnader och vid dörrar in till större bokningsbara salar. Syftet är att effektivisera nyttjandet av lokalerna och minska energiförbrukningen.

Mellan slutet på juni och slutet på augusti kommer Akademiska Hus i samarbete med Umeå universitet att installera personräknare i universitetets större bokningsbara rum samt entréer. Syftet med personräknarna är att samla in data för att bättre förstå hur lokalerna används för att kunna öka lokaleffektiviteten och för att kunna minska energiförbrukning.

De personräknare som installeras innehåller sensorer som via passiv infraröd teknik kan mäta flöden av personer. Personräknarna innehåller inga optiska sensorer (kameror) och därmed inbegriper inte personräknarna några personuppgifter.

De lokaler som berörs är större bokningsbara lokaler, studentpentry som är rumsavgränsande, vissa multifunktionsrum, loftgångar samt entréer. I byggnader med särskilt känslig verksamhet kommer inga sensorer att installeras.

Genom personräknarna kommer Umeå universitetet att få bättre kunskap om hur lokalerna används vilket möjliggör fler datadrivna beslut om åtgärder för att bland annat effektivisera nyttjandet och minska energiförbrukningen. I förlängningen kan det även innebära att universitetets lokalkostnader minskar.

Projektet ska bidra till:

• ett högre resursutnyttjande och minskad klimatpåverkan.
  • att nå Riksrevisionens krav på högre beläggningsgrad i lärosätenas lokaler.
  • att få ett bättre beslutsunderlag avseende ny- och ombyggnationer.

Installationen omfattar drygt 300 personräknare och installationen kommer att utföras av leverantören Gate.

Akademiska Hus, vid frågor om projektet
Peter Karlsson, 070 508 24 49

Akademiska hus, vid praktiska frågor:
Johan Öbrink, 070 617 62 13

Umeå universitet: