Ge dina nyanställda en bra start med universitetets introduktionsprogram

11 september 2023

En bra introduktion till universitetet, arbetsplatsen och arbetsuppgifterna är viktigt för alla nyanställda. För att underlätta introduktionen vid din enhet/institution så erbjuder universitetet ett introduktionsprogram med både digitala och sociala delar.

Introduktion, eller onboarding som det också kallas, är en viktig del i att välkomna nya medarbetare till universitetet. En väl genomförd introduktion gör att den nya medarbetaren känner sig välkommen hos din enhet/institution men ger er också en större chans att behålla medarbetaren på lång sikt. Detta då introduktionen gör att medarbetaren kommer snabbare in i arbetet samt får ökad motivation och engagemang.

Universitetets introduktionsprogram – ett komplement till en bra start

Som chef har du det yttersta ansvaret för att säkerställa en god introduktion. Till ditt stöd och som ett komplement till enhetens/institutionens egna introduktion vid arbetsplatsen finns universitetets gemensamma introduktionsprogram.

Programmet består av tre delar:

1. En digital utbildning som ger grundläggande kunskaper om Umeå universitet. Från vision och värdegrund till arbetsmiljö, säkerhet och praktisk information. Utbildningen tar cirka 2-3 timmar att genomföra. Länk till digital utbildning
  2. Ett seminarium riktat till forskande och undervisande personal samt forskarstuderande.
    Hålls den 2 oktober.
  3. Ett socialt event på Curiosum. Hålls 16 november.

Några av fördelarna med att uppmana dina nya medarbetare att ta del av programmet:

• Du sparar tid!
    Programmet gör att du och institutionen/motsvarande inte behöver ansvara för att informera om generell och allmän information.
  • Det hjälper dig i arbetsmiljöarbetet!
    Det hjälper dig som arbetsgivare att leva upp till några av de krav som ställs i arbetsmiljölagen.
  • Kvalitetssäkring!
    Du får en effektiv och kvalitetssäkrad introduktion på lika villkor för alla dina nya medarbetare.