Ny obligatorisk digital utbildning vid fördelning av arbetsmiljöuppgifter

14 september 2023

Universitetet inför nu en digital grundutbildning i arbetsmiljö och aktiva åtgärder. Utbildningen är riktad till dig som skriver under en fördelning av arbetsmiljöuppgifter men även andra funktioner som arbetar med arbetsmiljöfrågor kan med fördel gå denna utbildning. Den nya utbildningen är obligatorisk för den som mottagit en fördelning av arbetsmiljöuppgifter och ska vara genomförd inom tre månader från att fördelningen är underskriven.

Den nya digitala grundutbildningen i arbetsmiljöfrågor och aktiva åtgärder riktar sig främst till dig som skriver under en fördelning av arbetsmiljöuppgifter. Detta är ofta en chef, prefekt eller annan arbetsledande person men även medarbetare kan ha fördelade arbetsmiljöuppgifter. Syftet med utbildningen är att ge grundläggande kunskaper om arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder. Detta för att du som operativt ska utföra arbetsmiljöuppgifter ska kunna arbeta förebyggande mot ohälsa och olycksfall i arbetet samt kunna verka för en god arbetsmiljö på lika villkor.

Utbildningen är obligatorisk för dig som har skrivit under en fördelning av arbetsmiljöuppgifter och ska vara genomförd inom tre månader från att fördelningen är underskriven. Kursen är uppbyggd i 14 korta moduler där text varvas med filmer och avslutas med ett quiz. Studietakten är valfri – det vill säga du kan närsomhelst avbryta och fortsätta med utbildningen vid ett senare tillfälle. Totalt tar kursen cirka 2,5 timme att genomföra.

Så fungerar fördelning av arbetsmiljöuppgifter

Vid Umeå universitet är det rektor som har det övergripande ansvaret för arbetsmiljöarbetet. Eftersom universitetet är en stor arbetsgivare så behöver dock arbetsmiljöuppgifter fördelas vidare ut i organisationen. Som stöd i detta har universitetet tagit fram Regel vid fördelning av arbetsmiljöuppgifter. Regeln styr hur fördelningen ser ut i vår organisation och på vilket sätt arbetsmiljöuppgifter kan fördelas vidare. Syftet med fördelningen är att tydliggöra vem som ansvarar för arbetsmiljöuppgifterna och ska utföra dem.

Du kan läsa mer om fördelning av arbetsmiljöuppgifter och ta del av den nya utbildningen på vår nya webbsida: Fördelning av arbetsmiljöuppgifter

Därför inför universitetet utbildningen

Den digitala utbildningen är en del av det åtgärdspaket som universitetet har genomfört under 2022-2023 utifrån Karin Rödings rapport (Umeå universitets hantering av misskötsamhet - 32 framåtsyftande förslag till förändring). Rapporten presenterades i april 2022 och hade bland annat som förslag att införa en kortare digital kurs för de som ska skriva under och ta emot en fördelning av arbetsmiljöuppgifter.

Några andra förslag till åtgärder som har genomförts är att:

• Ta fram en handläggningsordning för Personalansvarsnämnden (PAN)
  • Starta ett stödteam för frågor som berör trakasserier och kränkningar
  • En utredning av universitetets organisation för arbetsmiljö- och lika villkorsarbete (presenterades den 2 februari)

Rapporten finns att läsa i sin helhet på universitetets hemsida.

Läs mer om Karin Rödings rapport

Jeanette Löfqvist

Mer information

Den nya utbildningen har tagits fram av HR-strateger vid Personalenheten. Huvudarbetsmiljöombud, fackliga representanter, arbetsmiljösamordnare, säkerhetschef och representanter i verksamheten har fått se utbildningen och lämnat synpunkter.