Centrum för mikrobiell infektionsforskning får ny ledning

11 januari 2024

Ny föreståndare för Umeå Centre for Microbial Research, UCMR, är Fredrik Almqvist och biträdande föreståndare är Marta Bally. De efterträder Yaowen Wu och Teresa Frisan.

Rektor vid Umeå universitet har i december beslutat om ny verksamhetsperiod och nya föreståndare för Umeå Centre for Microbial Research, UCMR, för tiden 1 januari 2024 till 31 december 2026.

Fredrik Almqvist, professor på kemiska institutionen vid Umeå universitet, och Marta Bally, Universitetslektor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, tar sig an uppdraget att leda UCMR.

UCMR är ett Centre of Excellence som främjar tvärvetenskaplig banbrytande molekylär och translationell mikrobiell infektionsforskning vid Umeå universitet. UCMR grundades 2004 och i dag omfattar forskningsmiljön 67 grupper med enastående meritlista inom områdena mikrobiell patogenes, molekylär- och cellbiologi, kemi, klinisk mikrobiologi, strukturbiologi, immunologi, epidemiologi, mikrobiell ekologi, fysik, matematik, och datadriven vetenskap.

Rektor har också utsett styrgrupp för samma period enligt följande
Mikael Elofsson, Dekan Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Umeå universitet (ordförande)
Dan Andersson, Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi, Uppsala universitet
Ulf Nilsson, Centrum för analys och syntes, Lunds universitet