Primula inte påverkat av it-attacken mot TietoEvry

22 januari 2024

Under helgen har TietoEvry varit utsatt för en IT-attack som bland annat drabbat företag och organisationer som använder systemet Primula. Universitetets användning av Primula är inte påverkat och ITS (Enheten för IT-stöd och systemutveckling) har under helgen arbetat med att undersöka och säkerställa att ingen information eller personuppgifter har försvunnit.

Primula är universitetets system för personal- och löneadministration och finns lokalt i universitetets serverhallar. Det gör att den IT-attack som TietoEvry utsattes för i helgen och drabbat kunder som använder Primula i it-företagets regi, men inte Umeå universitet.

− Dagens IT-lösningar utvecklas av stora aktörer som är tacksamma mål för olika it-attacker. IT-lösningarna är också integrerade och har beroenden mellan varandra som gör det sårbart. Det här visar på vikten av att universitetet fortsätter arbeta med IT-säkerhetsåtgärder så att vi minimerar risken att bli drabbade i framtiden, säger Therese Strandberg, IT-chef.

Under helgen har ITS arbetat med att undersöka och säkerställa att ingen information eller personuppgifter har försvunnit. En genomgång av bland annat systemloggar för Primula visar att det inte har förekommit misstänkt aktivitet. Primula är även stängt för extern åtkomst.

Håll dig uppdaterad genom att följa universitetets driftinformation.

Redaktör: Anja Axelsson