Reviderad regel för forskningsinfrastrukturer

9 januari 2024

Under 2023 har regelverket för forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet förenklats och uppdaterats för att bättre svara mot forskarnas och universitetets behov. Regeln har även tillgänglighetsanpassats och översatts.

Forskningsinfrastrukturer är en förutsättning för att bedriva forskning av högsta kvalitet. Vissa infrastrukturer finansieras enligt Vetenskapsrådets (VR) Råd för forskningens infrastrukturer (RFI) finansieringsmodell som innebär att lärosätena medfinansierar på lika nivå som tilldelning från VR-RFI medan andra finansieras av universitetet eller andra finansiärer. För att Umeå universitet ska kunna tillhandahålla och ge forskare tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen är det därför viktigt med gemensamma principer för den interna hanteringen som tydliggör planering, prioritering och finansiering.
Umeå universitet inrättade redan 2017 regler för forskningsinfrastrukturer som nu har uppdaterats i takt med att universitetets och forskarnas förutsättningar och behov har förändrats.
I FS 1.1-2087-23 Regel för forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet tydliggörs kriterier för att en forskningsinfrastruktur ska kunna definieras som en forskningsinfrastruktur vid Umeå universitet, Universitetets samordning kring Vetenskapsrådets process gällande finansiering av forskningsinfrastruktur av nationellt intresse samt finansieringen av forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet.

Kontakt & frågor:

Vid Umeå universitet hanteras frågor rörande forskningsinfrastruktur av Rådet för forskningsinfrastruktur vid Umeå universitet (RIS). Vid frågor kan du kontakta rådets ledamöter eller handläggare.

Redaktör: Insa Wemheuer