Torgny och Lena Stigbrands pris vid Umeå universitet – nominering öppen

21 februari 2024

Rektor beslutade 2024-02-16 att inrätta Torgny och Lena Stigbrands pris vid Umeå universitet. Priset på 100 000 kronor delas ut vid Umeå universitets årshögtid under tre år, för första gången 2024 och sista gången 2026.

Priset tilldelas en vid Umeå universitets verksam forskare eller lärare som gjort framstående insatser för främjande av vetenskaplig forskning och utveckling inom något av fälten immunologi, cell- och molekylärbiologi eller mikrobiologi.

All personal vid Umeå universitet inbjudes att nominera enskilda individer till Torgny och Lena Stigbrands pris via denna länk.

Tillsammans med nomineringen ska det finnas en motivering till varför den nominerade personen anses lämplig som mottagare av priset (max en A4 sida). Till motiveringen ska ett kort CV inkluderas. Sista dag att lämna in en nominering är 26 april 2024.

Pristagaren utses av en särskild kommitté som i enlighet med rektorsbeslut utsetts av dekanerna vid Medicinsk fakultet och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet. Priset kan inte delas mellan flera personer och kommitténs beslut av pristagare kan inte överklagas.

Kontakt:
Susanne Vikström