Så är fakultetens lärare med och påverkar valet av rektor

1 mars 2024

12 lärare från Teknisk-naturvetenskaplig fakultet kommer att vara med och tycka till när Umeå universitet ska rekrytera en ny rektor. De ingår i hörandeförsamlingen som har sitt första sammanträde 15 mars.

Umeå universitets nya rektorn kommer att tillträda 1 juli 2025 och rekryteringsprocessen har redan inletts. Hörandeförsamlingens uppdrag är att vara rådgivande till universitetsstyrelsen när det gäller förslag till ny rektor och prorektor.

Hörandeförsamlingen består av 45 lärare, 22 studenter och 22 övriga anställda och fackliga företrädare från olika delar av universitetet. Ordförande för hela församlingen är professor Richard Bindler vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. Ytterligare elva lärare från Teknisk-naturvetenskaplig fakultet ingår i hörandeförsamlingen. Här kan du se vilka dessa är.

Sammankallande för fakultetens del av församlingen är Karolina Broman, fakultetens vicedekan för utbildning. Hörandeförsamlingen har sitt första, konstituerande sammanträde den 15 mars.

Läs mer om rekryteringen av ny rektor till Umeå universitet

Karolina Broman, karolina.broman@umu.se
Richard Bindler, richard.bindler@umu.se