Virginia Langum tilldelas stipendium för att undervisa i Singapore

26 mars 2024

Virginia Langum, professor i engelsk litteratur vid institutionen för språkstudier, har fått ett STINT Teaching Sabbatical-stipendium för att undervisa i litteraturteori vid National University of Singapore under höstterminen 2024. Hon ser fram emot att träffa nya kollegor och planerar att besöka andra universitet i Sydostasien under sin utlandsvistelse.

Virginia Langum kom till Umeå universitet 2011 som postdoc och har varit anställd här sedan dess. Hon installerades som professor 2021. Virginia är särskilt intresserad av hur diagnoser och erfarenheter av sjukdom är historiskt och kulturellt inramade, samt hur vetenskapliga idéer sprids, tolkas, förhandlas och förkastas.

För närvarande arbetar hon med 1800-talskällor, särskilt gällande fenomenet hälsoresor, vad vi skulle kalla "medicinsk turism", med fokus på en viss resenärs erfarenheter.

Vad gjorde dig intresserad av att söka ett sabbatsår för undervisning?

– Jag tyckte att det var en fantastisk möjlighet att få se hur ett annat universitet fungerar. Jag har varit gästforskare vid olika universitet, men det här kändes som en annorlunda erfarenhet. Jag kände att jag skulle få en bättre känsla för hur ett universitet verkligen fungerar genom att undervisa där.

Varför valde du National University of Singapore?

National University of Singapore är ett utmärkt universitet, och jag har inte tillbringat så mycket tid i Sydostasien. Det verkar vara en vacker och spännande plats att tillbringa en termin på.

Hur reagerade du när du fick reda på att du valts ut som stipendiat?

– Jag läste mejlet flera gånger för att vara säker på att det var ett ja. Sedan blev jag förstås – Jag ser fram emot att träffa en mängd nya kollegor. Jag hoppas också kunna besöka andra universitet i Sydostasien. På fritiden är jag intresserad av att utforska "hawker centers" (olika små matställen är samlade på ett och samma plats) och återknyta kontakten med gamla vänner i området.

Vad hoppas du kunna åstadkomma under din utlandsvistelse? Kommer du att undervisa i några kurser?

– Jag kommer att undervisa i en kurs på masternivå om litterär teori. Eftersom den mesta av min undervisning sker online i Umeå ser jag verkligen fram emot att komma tillbaka till klassrummet.

Vad ser du mest fram emot under din vistelse i Singapore?

– Jag ser fram emot att träffa en mängd nya kollegor. Jag hoppas också få besöka andra universitet i Sydostasien. När det gäller fritid är jag intresserad av att utforska "hawker centers" och återknyta kontakten med gamla vänner i området.

Vad är ditt råd till dem som är intresserade av att ansöka om ett STINT-undervisningssabbatsår?

Först och främst skulle jag rekommendera den omfattande vägledning och det stöd som erbjuds av International Office vid Umeå universitet. Jag skulle också rekommendera att läsa rapporterna från STINT-stipendiater som finns tillgängliga på deras webbplats.

Mer om Virginia Langum

Hemstad: Birmingham, Alabama
Yrke: Professor i engelsk litteratur
Familj: Make (Nils)
Fritidsintressen: Styrkelyft och broderi
Favoritverk inom litteratur: Anna Karenina, eller författare: Barbara Kingsolver, Zadie Smith, Vladimir Nabokov, Charles Dickens, David Sedaris, Jay Rayner, Ottessa Moshfegh och Patrick Radden Keefe.
Läser just nu: Jag har precis läst ut Paul Austers Baumgartner, och jag håller på att läsa på om Singapores historia.
Favoritresmål: Madeira

Akademisk bakgrund:
BA i engelska, Trinity College, Dublin, Irland
MA i journalistik, Columbia University, New York, USA
MA i medeltids- och renässanslitteratur, University of Cambridge, Storbritannien
Doktorsexamen i engelska, University of Cambridge, Storbritannien

OM STINT Teaching Sabbatical

Teaching Sabbatical är ett program av STINT (Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning) som ger dig som lärare och forskare möjligheten att undervisa utomlands. Som deltagare i Teaching Sabbatical befinner du dig en hösttermin (augusti–december) vid ett lärosäte utomlands.

Virginia Langum
Professor i engelsk litteratur