Fortsatt ambitiöst arbete med klimat- och hållbarhetsfrågor

12 april 2024

39 av 40 punkter i den förra handlingsplanen är genomförda. Nu tar universitetet ett fortsatt nya målmedvetna kliv framåt i handlingsplanen för klimat-och hållbarhet som gäller år 2024 — 2026. Precis som tidigare är det övergripande målet att universitet ska bidra till att de globala målen i Agenda 2030 uppnås.

— De senaste tre årens arbete med klimat- och hållbarhetsfrågor visar att Umeå universitet har ett bra driv, kompetens och förmåga att göra skillnad, säger Hans Wiklund, universitetsdirektör. Många positiva resultat som vi ska vara stolta över, och självklart finns även ett antal förbättringsområden.

Uppföljningen av klimat- och hållbarhetsplanen för 2021-2023 visar förbättringar i universitetets arbete, något som Hans Wiklund kommenterat i ett tidigare blogginlägg. Till exempel att tjänsteresor med flyg minskat med drygt 40 procent samtidigt som antalet anställda ökat, mängden brännbart avfall har minskat med 31 procent, och energianvändningen har minskat med 9 procent. Likaså har antalet utbildningar som integrerat hållbar utveckling och forskning som bidrar till de globala målen ökat.

Den nya handlingsplanen innehåller två övergripande mål, ett antal inriktningsmål och ett trettiotal aktiviteter. De är i sin tur indelade i sex områden: utbildning och studenter, forskning och nyttiggörande, inköp, upphandling och investeringar, fastigheter och campus, resor och möten, kemikalier och avfall.

— Universitetets vision är att bidra till en hållbar framtid. Jag ser framemot hur vi tillsammans arbetar vidare med fler förbättringar med den nya handlingsplanen som stöd, säger Hans Wiklund.

Nytt i handlingsplanen är också att universitetets arbete med Healthy campus integreras tydligare i handlingsplanen.

Läs Handlingsplan för klimat och hållbarhet 2024-2026 (regelverket)

Redaktör: Anja Axelsson