Nominera yngre barndiabetesforskare

2 april 2024

Barndiabetesfondens Johnny Ludvigsson-pris till yngre barndiabetesforskare i Sverige. Nominera senast 15 maj.

Pristagaren ska vara svensk medborgare och ska ha bedrivit diabetesforskning
• kliniskt på barn och ungdomar eller/och
• epidemiologiskt om diabetes hos barn och ungdomar eller/och
• experimentellt rörande typ 1-diabetes.

Användning av biologiskt material från barn och ungdomar och klinisk koppling till barn- och ungdomsdiabetes ska väga tungt i bedömningen. Pristagaren, som inte får ha fyllt 45 år den 16 oktober det aktuella året, får nomineras av annan diabetesforskare eller så får diabetesforskaren själv skicka in egen nominering, som ska motiveras genom att på engelska beskriva vetenskaplig insats (max 1 000 ord). Bifoga också en förteckning över de viktigaste (max 10) vetenskapliga publikationerna.

Nomineringen ska vara Priskommittén tillhanda senast 15 maj. Pristagaren utses senast 15 juni, av en priskommitté bestående av Barndiabetesfondens Vetenskapliga råd förstärkt med de tre föregående årens pristagare. Priset består av en penningsumma på 50 000 svenska kronor samt ett diplom.
Priset offentliggörs årligen den 16 oktober på Johnny Ludvigssons födelsedag, och utdelas under de kommande månaderna vid en prisceremoni, eventuellt i samband med en större medicinsk konferens. Priset överräcks av Barndiabetesfondens beskyddare HKH Kronprinsessan Victoria, Johnny Ludvigsson, eller Barndiabetesfondens ordförande. Pristagaren ska hålla en 20 minuters föreläsning om sin forskning. Pristagaren åtar sig att kommande tre år delta i Priskommitténs arbete utan extra ersättning.

För mer information, kontakta Barndiabetesfonden: forskning@barndiabetesfonden.se