Nytt utseende vid inloggning

26 februari 2024

Från och med den 28 februari så kommer inloggningsförfarandet i de flesta system vid Umeå universitet att se lite annorlunda ut. I stället för att ange sitt Umu-id och lösenord på samma sida så delas nu inloggningen upp i två steg. Förändringen införs för att fler tjänster ska kunna möjliggöra multifaktorautentisering (MFA) och för att stegen i inloggningen ska likna övrig inloggning i Microsofts tjänster.

När du som medarbetare vid Umeå universitet ska logga in i något system från och med den 28 februari så kommer det att se lite annorlunda ut. Tidigare har angett både användarnamn och lösenord på samma sida.

Från och med 28 februari så kommer inloggningen i stället ske i två steg, ett för användarnamn och ett för lösenord. Därefter väljer du autentiseringsalternativ (ex Microsoft Authenticator eller Freja eID+).

Steg 1

Steg 2

Steg 3

För frågor: kontakta ITS Servicedesk.