Seminarium om ingenjörsmässighet i utbildning med Marie Paretti

6 februari 2024

Torsdag 22 februari håller Marie Paretti, professor i ingenjörsutbildning vid Virginia Tech, USA, ett öppet seminarium om hur man kan jobba ingenjörsmässighet i våra utbildningar. Seminariet riktar sig främst till alla vid fakulteten som undervisar vid ingenjörsprogram, men är öppet för alla med intresse av utbildning.

Marie Paretti.

Professor Marie Paretti har lång erfarenhet av undervisning på ingenjörsutbildningar. Vid Virginia Tech leder hon lärosätets Engineering Communications Center.

Tid och plats för hennes seminarium är torsdag 22 februari kl 10.00-11.30 i MIT.C.313.

En kort beskrivning på engelska om vad seminariet kommer att behandla:

Engineering School, Engineering Work, and the Space Between
Though not all engineering graduates go into engineering workplaces, many do and engineering education has long focused on preparing students for work. But what does that mean? In what ways and to what extent can we prepare students for work? How do we negotiate tensions between engineering work as it is (including its contributions to global climate crises and other challenges), engineering work as it is becoming with rapid advances in technology and practice, and engineering work as we might want it to be? What pedagogical practices prepare students for the transition from school to work? In this seminar, we will look at these questions across a range of research studies from the last 15 years that offer some potential answers, but also some new questions.

Läs mer om Marie Paretti