Utlysningar kring internationalisering

28 juni 2018

Fyra utlysningar av medel för internationalisering inom Medicinska fakulteten. Ansökan för alla fyra senast 1 oktober.

I. Sök medel för utlandsvistelse under doktorandperioden

Utlysning riktad till doktorander för att uppmuntra vistelse vid lärosäte utomlands (≥3 veckor) under doktorandtiden. Syftet är att doktoranden ska få en internationell erfarenhet från en forskningsmiljö utomlands som bedöms gagna avhandlingsarbetet och öka intresset och möjligheten till senare post-doc utomlands. Handledarens stöd är ett krav och godkänt mittseminarium är meriterande.

Bidrag på upp till 25 000 kronor kan sökas för kostnader som tillkommer p.g.a. utlandsvistelsen, t.ex. flyg och bostad (ej lön). Bidraget kan gärna kombineras med annat ekonomiskt stöd, inklusive resebidrag. Max 1 A4-sida (Georgia font 10) ska innehålla följande: Sökande doktorands namn, personnummer, enhet/institution, mail/mobil, utländskt lärosäte och dess kontaktperson, en beskrivning av planerade aktiviteter vid det utländska lärosätet och hur arbetat förväntas gagna doktorandprojektet, budget (inklusive eventuell medfinansiering) samt skriftligt godkännande av huvudhandledare och prefekt.

Ansökan skickas till Gunilla Mårald, gunilla.marald@umu.se, senast 2018-10-01. Besked lämnas senast 2018-11-15 och medel kan nyttjas t.o.m. 2019-12-31. Reseberättelse inkl. ekonomisk redovisning ska lämnas till Rådet för utbildning på forskarnivå (RUF) inom 1 månad efter hemkomsten. Doktoranden förväntas dela med sig av sina erfarenheter till andra inom fakulteten.

II. Sök medel för att förbereda en post-doc vistelse utomlands

Utlysning riktad till doktorander för att besöka utländskt lärosäte för att förbereda en senare post-doc vistelse. Handledarens stöd och godkänt mittseminarium är krav.

Bidrag på upp till 15 000 kronor kan sökas, t.ex. flyg och boende. Bidraget kan gärna kombineras med annat ekonomiskt stöd, inklusive resebidrag. Max 1 A4-sida (Georgia font 10) ska innehålla följande: Sökande doktorands namn, personnummer, enhet/institution, mail/mobil, utländskt lärosäte och dess kontaktperson, en beskrivning av forskningsmiljön och en motivering till varför du är intresserad av att arbeta där som post-doc, budget (inklusive eventuell medfinansiering) samt skriftligt godkännande av huvudhandledare och prefekt.

III. Sök medel för utveckling av kurser/moment på engelska

Utlysning riktad till lärare för utveckling av kurser/moment på engelska inom fakultetens utbildningsprogram. Insatsen kan bestå av internt utvecklingsarbete, men även samarbete med utländska lärosäten kan vara aktuellt.

Bidrag på upp till 30 000 kronor kan sökas. Medfinansiering från programråd och/eller institution är en fördel. Ansökan ska omfatta maximalt en A4-sida (Georgia font 10) med följande innehåll: Lärarens namn, enhet/institution, mail/mobil, beskrivning av utvecklingsarbetet, budget (inklusive eventuell medfinansiering) och skriftligt godkännande av prefekt/programrådsordförande.

Ansökan skickas till Henna Harinen, henna.harinen@umu.se, senast 2018-10-01. Besked lämnas senast 2018-11-15 och medel kan nyttjas t.o.m. 2019-12-31. En kort rapport inklusive ekonomisk redovisning ska inlämnas till Rådet för internationalisering av utbildningar (RIU) när uppdraget är slutfört, men senast 2020-03-31. Läraren förväntas dela med sig av sina erfarenheter till andra inom fakulteten.

IV. Sök medel för etablering av goda relationer med utländskt lärosäte för lärar- och studentutbyten

Utlysning riktad till lärare och annan personal för aktiviteter som kan bidra till etablering av goda relationer med aktuella och eventuella framtida partneruniversitet vad gäller student- och lärarmobilitet. Medel kan beviljas för resor för inresande och utresande lärare och administratörer som bedöms ha nyckelfunktioner för fungerande samarbeten av hög kvalité.

Bidrag på upp till 20 000 kronor kan sökas. Medfinansiering från programråd och/eller institution är en fördel. Ansökan ska omfatta maximalt en A4-sida (Georgia font 10) med följande innehåll: Sökande lärares namn, enhet/institution, mail/mobil, utländskt lärosäte och dess kontaktperson, beskrivning av planerade aktiviteter, budget (inklusive eventuell medfinansiering) och skriftligt godkännande av prefekt/programrådsordförande.

Redaktör: Lena Åminne