Sjöbergsstiftelsen utlyser projektanslag

18 februari 2019

Sjöbergsstiftelsen utlyser medel till projektanslag för cancerforskningen. Fakulteten kan nominera högst fem projekt.

2017 beviljade Sjöbergstiftelsen projektbidrag om totalt 36 miljoner till sex projektansökningar och 2018 erhöll elva projekt sammantaget 50,2 miljoner.

För 2019 avser Sjöbergstiftelsen att igen stödja 10-15 utvalda forskningsprojekt av hög kvalitet inom cancerområdet. De medicinska fakulteterna har fått i uppdrag att ge förslag på projekt. De projekt som stiftelsen finner mest angelägna kommer att erbjudas att skicka in fullständiga anslagsansökningar som utvärderas av ett vetenskapligt råd.

I år får fakulteterna nominera upp till fem projektförslag inom:

1. Forskning om bukspottkörtelcancer, cancer i lever och gallgångar, ovarialcancer samt maligna hjärntumörer
  2. Forskning inom vårdforskning samt komplementär och integrativ medicin avseende cancerpatienter

Enligt donatorns önskemål välkomnas okonventionella behandlingsmetoder vid cancervård.

Sista dag för att skicka in sin Projektplan till den Medicinska fakulteten är 15 mars. Fakulteten skickar efter granskning utvalda nomineringar till Sjöbergstiftelsen senast den 1 april.

I mitten av juni får de forskare som bjuds in att sända in fullständiga projektansökningar besked om detta, med sista ansökningsdag 10 september.

För er som önskar bli nominerade från den Medicinska fakulteten vid Umeå universitet för projektanslag från Sjöbergstiftelsen önskar vi att ni insänder:

1) En projektbeskrivning (max två sidor, Times New Roman, 12 punkter) med följande innehåll:
• Projektets namn/inriktning
• Deltagande forskares position och institution
• Frågeställning. Redogör kort för syftet med projektet och projektets specifika målsättning
• Bakgrund. Beskriv hur projektet anknyter till tidigare men aktuell forskning inom området (State-of-the-art) och projektets betydelse på kort och lång sikt (Significance). Ange även på vilket sätt projektet flyttar fram eller förnyar den aktuella forskningsfronten (Scientific novelty).
• Forskningsprogram. Inkludera teori, metod och material liksom tidsplan för genomförandet.
• Budget. Ange även eventuellt andra finansiärer som stödjer det föreslagna projekt.
• Förväntad tidpunkt då resultatet kan tillämpas samt uppskattade effekter i vården

2) Kort CV för sökanden (max 1 sida). Inkludera här anslag från de senaste fem åren som erhållits i lokal och nationell konkurrens

3) Publikationslista med ett urval av tio publikationer som är relevanta och stöder det föreslagna projektet. Inkludera citeringar och IF för det år som artikeln publicerats. För artiklar som nyligen publicerats och där tidskriften för det året ej ännu erhållit IF, anges IF för 2017.

Projektförslaget skickas som en sammanhållen pdf-fil till registrator (medel@diarie.umu.se) senast 15 mars. Märk din pdf-fil Sjöberg Foundation_cancer_FS 2.1.6-370-19 eller Sjöberg Foundation_health care sciences_FS 2.1.6-370-19

Ev frågor ställs till vicedekan för forskning Anna Arnqvist, anna.arnqvist@umu.se

Redaktör: Lena Åminne