Utlysningar kring internationalisering

21 mars 2019

Internationaliseringsstrategiska kommittén utlyser medel kring internationalisering. Ansök senast 2 maj.

I. Utlandsvistelse under doktorandtiden

Utlysningen avser medel för vistelse vid lärosäte utomlands (≥3 veckor) under doktorandtiden. Forskningsmiljön ska gagna avhandlingsarbetet och bör kunna vara intressant för senare post-doc. Handledarens stöd ett krav och godkänt mittseminarium meriterande. Max 25 000 kr beviljas.

II. Förbered en post-doc utomlands

Utlysningen avser medel för besök vid utländskt lärosäte som förberedelse för post-doc ansökan. Godkänt mittseminarium är ett krav. Kan sökas under doktorandtiden eller inom 2 år efter disputation. Max 15 000 kr beviljas.

III. Mobilitet under post-doc perioden

Utlysningen avser medel för mobilitet under post-doc perioden (≥3 veckor), kan gälla antigen utresande eller inresande. Max 25 000 kr beviljas.

IV. Utveckling av kurser/moment på engelska

Utlysningen avser medel för utveckling av kurser/moment på engelska inom fakultetens utbildningsprogram. Internt utvecklingsarbete och/eller samarbete med utländskt lärosäte. Max 30 000 kr beviljas.

V. Etablering av goda relationer med utländskt lärosäte

Utlysning avser medel för aktiviteter som kan bidra till goda relationer med aktuella och eventuella framtida partneruniversitet vad gäller lärar- och studentmobilitet. Max 25 000 kr beviljas.

Instruktion för ansökan och återrapport

Ansökan skickas till medel@diarie.umu.se senast 2019-05-02, besked lämnas senast 2019-06-20 och medel kan nyttjas t.o.m. 2020-06-30. Ange vilken utlysning ansökan avser i mailets ämnesrad.

Sökande till utlysning I, II eller III ska vara förordnad som doktorand/post doc vid Medicinska fakulteten. Sökanden till utlysning IV eller V ska vara förordnad lärare/adjungerad vid Medicinska fakulteten eller förordnad vid Region Västerbotten.

Ansökan på max 1 A4-sida (Georgia font 10): Ange en av utlysningarna ovan (I-V), sökandes namn och personnummer, enhet/institution, mejl och mobil, utländskt lärosäte och dess kontaktperson (ej krav för IV), planerade aktiviteter och förväntad nytta, samt budget inklusive medfinansiering (ange finansiär och summa). Notera att medfinansiering är meriterande. Namnge den som godkänt ansökan: huvudhandledare (I & II), prefekt (III) eller programrådsordförande (IV-V).

Rapport på max 1 A4-sida (Georgia font 10) inkl. ekonomisk redovisning skall lämnas till IKOM inom 1 månad efter avslutad aktivitet, dock senast 2020-09-30. Sökande förväntas dela med sig av sina erfarenheter inom fakulteten.

Frågor kring utlysningar eller andra funderingar som gäller internationalisering kan ställas till int.med@umu.se

Anneli Ivarsson, professor
International Director, Medicinska fakulteten