Finansiering av doktorand i samverkansprojekt samt såddpengar

9 november 2020

Umeå universitets Företagsforskarskola för samverkan och innovation utlyser doktorandresurser samt såddpengar för att etablera samarbeten.

Doktorandprojekten ska främja och utveckla samarbeten mellan universitetets forskare och externa parter, till exempel företag, ideella organisationer eller offentliga förvaltningar. Såddpengar utlyses till forskare i syfte att etablera och utveckla samarbeten med en extern part, med målet att framgent lämna in en ansökan till Företagsforskarskolans doktorandutlysning.

Doktorandresurser

Företagsforskarskolan för samverkan och innovation främjar forskningssamarbete mellan forskare, näringsliv och offentlig sektor genom samfinansierade doktorandprojekt, där en doktorand under fyra år arbetar med ett gemensamt forskningsproblem. I normalfallet finansierar företagsforskarskolan och den externa parten 50 procent vardera av doktorandens lön.

Behörig att söka är forskare vid Umeå universitet som har rätt att vara huvudhandledare för en doktorand.

Det finns en möjlighet att ansöka om ytterligare 25 procent finansiering av universitetet om extern part är en icke vinstdrivande organisation. För detta krävs en särskild motivering som beskriver anledningen till att den externa parten inte har möjlighet att finansiera 50 procent av doktorandlön.

Ansökan kan lämnas in löpande. Stängningsdatum är ändrad till 17 september 2021. Ansökningarna behandlas löpande och beslut tas vid ett efterföljande styrgruppsmöte.

Instruktioner för ansökan

Såddpengar för att etablera samarbeten

Ett steg mot ett gemensamt doktorandprojekt är ett etablera en kontakt mellan forskare och extern part och undersöka förutsättningarna för ett mer omfattande samarbete. Såddmedel på upp till 50 000 kronor (inklusive overhead) kan sökas för att etablera en kontakt med en extern part eller för att skriva en ansökan till Företagsforskarskolans utlysning av doktorandresurser. Extern part behöver inte vara tillfrågad, men det är en styrka om det redan finns en kontakt. Pengarna kan till exempel användas till resor eller som ersättning för arbetstid och kan disponeras inom sex månader.

Instruktioner för ansökan

Frågor?

Ställ gärna dina frågor till Företagsskolans föreståndare Patrik Rydén eller samordnare Charlotta Sundin.