Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond

3 oktober 2023

Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond utlyser projektanslag. Information om ansökningsprocessen inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet finns nedan. Sista ansökningsdag är 9 november.

Stiftelsen beviljar projekt av högsta internationella standard inom humaniora och lärande.

Projektet ska ha en fristående målsättning, och inte endast utgöra tilläggsfinansiering till löpande verksamhet eller andra påbörjade projekt.

Huvudsökande ska ha fast anknytning till svenskt lärosäte och tillbringa minst 70 procent av sin anställning och arbetstid i Sverige. Medsökande ska tillbringa minst 50 procent av sin anställning och arbetstid i Sverige.

En enskild forskare kan endast vara med på två löpande projekt varav maximalt ett som huvudsökande. Ett projekt kan maximalt prövas för anslag vid två separata ansökningstillfällen.

Ett normalprojekt har en budget mellan 1 och 5 miljoner kronor med en löptid på tre till fem år.

Ansökningsförfarande

Föransökan består av en blankett som fylls på engelska i av den sökande:

Blankett intern föransökan

Utöver ansökningsblanketten ska det bifogas ett intyg från varje berörd institution att respektive prefekt stödjer ansökan och därmed står för eventuell medfinansiering.

Ansökan skickas senast den 9 november till fakultetens forskningssamordnare: robert.johansson@umu.se

Nomineringsprocess

Respektive fakultet bereder inkomna förslag och fakultetens dekan beslutar vilka projekt som får möjlighet att skicka in sina ansökningar till Enheten för forskningsstöd och samverkan. Efter detta följer en fortsatt beredning av ansökan och budget inför sista inlämningsdag den 1 april 2024.

Mer information om utlysningen finns på stiftelsens webbplats.