Dags att söka stipendium från Stiftelsen Blanceflor

23 november 2023

För att främja internationellt utbyte inom vetenskaplig forskning och utbildning delar Stiftelsen Blanceflor varje år ut stipendier till unga personer med italienskt eller svenskt medborgarskap. Sista ansökningsdag är 1 februari 2024.

Stiftelsens ämnesområden är medicin, naturvetenskap och teknik. Från och med i år finns två stipendiekategorier att söka: long-term och short-term.

• Long-term är stipendier för vilka Stiftelsen Blanceflor erbjuder fullfinansiering (upp till 400 000 kronor/år) i upp till två år.
  • Short-term omfattar en mindre summa tänkt att bidra till att möjliggöra en studie eller forskningssejour på max sex månader. Detta stipendium kan kombineras med annan finansiering.

Syftet med båda är att täcka personliga omkostnader i samband med forskning och studier i något eller några av följande länder: Italien, Japan, Kanada, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tyskland eller USA (inte det egna hemlandet). Observera att du behöver en inbjudan från mottagande institution.

Vill du läsa mer och ansöka?

Sista ansökningsdag är den 1 februari 2024.

Stipendierna delas främst ut till doktorander eller yngre postdoktorer (inom fem år efter disputation), men även masterstudenter kan söka. Du som söker får vara max 33 år gammal.

Ytterligare information finns på webbsidan:

blanceflor.org

Redaktör: Lena Holmberg