Forskningsbidrag från Hjärnfonden

25 januari 2024

Nu är det dags för berörda forskare inom neurovetenskap att ansöka om forskningsbidrag från Hjärnfonden. 2024 års ansökningsomgång är öppen 26 januari–1 mars.

Hjärnfonden stödjer kvalificerad forskning om hjärnan och övriga nervsystemet samt sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar i hela nervsystemet. Stödet uppgår vanligtvis till 600 000 kronor och delas ut för ett, två eller tre år och riktar sig till projekt inom hela det neurovetenskapliga området. Högre belopp och längre bidragsperioder kan komma ifråga för projekt som av Hjärnfondens Vetenskapliga nämnd bedöms vara av särskild vikt och hög kvalitet. Stödet riktar sig till samtliga områden inom Hjärnfondens verksamhetsområde.
Det går även att erhålla forskningsbidrag med särskilt stöd från Team Rynkeby-God Morgon Skolloppet. Forskningen ska då vara inriktad mot psykisk ohälsa hos barn och unga.

Läs mer om ansökan

Om du har frågor om ansökan