Utbildningssatsning forskningsledarskap 2015–2016

27 mars 2015

I höst startar ett ledarskapsprogram för forskare i början av karriären. Programmet syftar till att ge ett aktivt riktat kompetens- och karriärstöd till forskare med sikte på att bli framgångsrika forskare och vetenskapliga ledare vid Umeå universitet. Ansökan skickas in senast den 24 april till respektive fakultetskansli.

Information in english

Utifrån dokumentet "Umeå universitet 2020 – Vision och mål" ska universitetet vidareutvecklas som ett internationellt framstående forsknings- och utbildningsuniversitet, som även spelar en framträdande roll för den regionala utvecklingen. Universitetets forskare ska våga ta risker som möjliggör nydanande forskning och kan leda till kunskapssprång. Starkt bidragande orsaker ska vara att tjänstestruktur och karriärvägar är internationellt attraktiva vad gäller resurser och stabilitet.

Karriärstödjade aktiviteter ska därför genomföras både på fakultets- och central nivå. Den nu planerade utbildningssatsningen är en aktivitet som genomförs på central nivå.

Syfte och mål
Programmet för kompetens- och karriärstöd för universitetets forskningsledare syftar till att ge ett aktivt riktat stöd till prioriterade forskare som förväntas bli framtidens framgångsrika forskare och vetenskapliga ledare vid Umeå universitet. Övergripande mål för programmet är att ge:

1) ett stöd i utvecklingen som forskare
2) en ökad kompetens i rollen som forskningsledare
3) en ökad kommunikationsförmåga
4) en ökad förmåga att erhålla externa anslag
5) en ökad förmåga att rekrytera rätt person till rätt plats
6) en ökad kompetens vad gäller projektledning, teamutveckling och handledning/coaching
7) stöd för en vidareutveckling av den individuella karriärplanen och för kvalitetsutveckling av respektive forskningsprojekt
8) ökade kunskaper om universitetets organisation och stödresurser
9) ett stöd för utveckling av interdisciplinära kontakter samt av nationella och internationella samarbeten

Målgrupp:
Programmet riktar sig till dig som är i början av din forskarkarriär och har ett uttalat mål att bli en framgångsrik forskare. Du bör ha erfarenhet av andra forskningsmiljöer, t.ex. i form av en post-doc vistelse eller liknande, gärna utomlands. Du är på väg att bygga upp en egen finansiering med en ambition att erhålla externa anslag och ett forskarnätverk eller forskargrupp. Du har fortfarande en begränsad erfarenhet som forskningsledare och handledare liksom av arbete i kommittéer, stiftelser och forskningsråd. Du ska ha undervisningserfarenhet. Programmet riktar sig framförallt till dig som har tjänst som forskarassistent, biträdande lektor, forskare eller är relativt nyanställd som lektor. Du bör ha disputerat för 2–6 år sedan.

Genomförande
Programmet är öppet för alla forskare vid universitetet som passar in på målgruppsbeskrivningen. Genomförande sker årligen i en grupp med 20 deltagare. Genomförandet startar med intervjuer i augusti 2015 och kursen startar tisdagen den 29/9. Programmet genomförs med 8 kurstillfällen, en tisdag i varje månad. Kursdagarna är 29/9, 20/10, 17/11, 8/12, 26/1, 23/2, 15/3, 2016 med avslutning den 19/4, 2016.

Ansökan
Ansökan sker på speciell blankett och ska innehålla ett kortfattat CV och en självvärdering (se ansökningsblanketten). Glöm inte att prefekten ska skriva under ansökan. Ansökan sker till respektive fakultetskansli (se kontaktuppgifter nedan) senast den 24 april.

Humanistisk fakultet: Peder Aléx, peder.alex@umu.se
Samhällsvetenskaplig fakultet: Karin Ågren, karin.agren@umu.se
Medicinsk fakultet: Anna Lundberg, anna.lundberg@umu.se
Teknisk-naturvetenskaplig fakultet: Anders Lundin, anders.lundin@umu.se