Nytt år – nya möjligheter

19 januari 2024

Jag vill börja med att hälsa alla välkomna tillbaka, efter vad jag hoppas har varit en skön och avkopplande ledighet under jul- och nyårshelgerna. Även om temperaturen har varit lägre än vad vi normalt är vana vid, så hoppas jag att ni har hunnit med att njuta av alla vinteraktiviteter som vi brukar roa oss med i norra Sverige.

Ett nytt år innebär att vi har glädjen att möta nya studenter vid Umeå universitet. Under ett vanligt år välkomnar vi cirka 14 000 studenter som påbörjar sina studier genom att läsa program och kurser här. Merparten av studenterna börjar på hösten, men en stor del startar också sina studier nu i samband med vårterminen. Min förhoppning är att alla som påbörjar sina utbildningar kommer väl in i studierna och ska trivas vid universitetet.

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Under inledningen av 2024 kan vi tyvärr konstatera att det fortfarande pågår svåra väpnade konflikter på flera platser runt om i världen och att det råder en hög geopolitisk spänning. En from förhoppning är att vi under året kommer att få uppleva ett upphörande av dessa konflikter.

Vad kan vi i övrigt vänta oss av det kommande året? Inom politiken pågår en lång rad utredningar som kommer att kunna påverka universitetets verksamhet, om regeringen väljer att genomföra det som utredningarna kommer fram till. En utredning som redan är avslutad är den så kallade Fofin-utredningen, eller "Ny myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation (SOU 2023:59)" som betänkandet officiellt heter. Den utredningen är ute på remiss och universitetet håller för närvarande på att slutförfatta vårt yttrande som ska skickas in i slutet av den här månaden.

Vår egen universitetsdirektör Hans Wiklund har lett en utredning om ett "Samordnat arbete för fler platser för verksamhetsförlagd utbildning i sjuksköterskeutbildningen" och ska överlämna sitt slutbetänkande i början av februari. Det pågår även utredningar om lärar- och förskollärarutbildningarna och om socionomutbildningen, som kommer att slutredovisas under året.

Två frågor som diskuterades flitigt i media under förra året resulterade också i utredningar. Nu utreds kravet på etikprövning för viss forskning och hur kravet på åtalsanmälan i tillsynen av etikprövning kan ändras. Resultatet kommer att redovisas efter sommaren. Frågan om "hur lärosätenas kompetens i säkerhetsfrågor kan öka" utreddes under hösten förra året och resultatet av den utredningen kommer inom kort att lämnas över till regeringen. Den sistnämnda utredningen kommer att ligga till grund för vilken kompetens som universitetets styrelseledamöter anses behöva i säkerhetsfrågor, och kommer direkt in i processen för att utse externa ledamöter till styrelsen vars förkortade mandatperiod går ut i slutet av september i år.

Mot slutet av året kan vi också förvänta oss att regeringens Forsknings- och innovationspolitiska proposition kommer att överlämnas till riksdagen. Universitetet lämnade ett omfattande inspel till regeringens arbete och vi ser med spänning fram mot hur forskningspolitiken kommer att se ut och vilka prioriteringar som görs för den kommande femårsperioden.

I dagarna arbetas det också för fullt vid universitetet med vår gemensamma ansökan för att bilda en universitetsallians European University Initiative (EUI). Det är tredje gången som vi ansöker inom konsortiet AcrossEU och den här gången är det bara nya allianser som kan söka. Förhoppningen är stor om att vi ska kunna fira i början av juli att vi går in i en europeisk universitetsallians tillsammans med våra universitetskollegor runt om i Europa.
Tredje gången gillt, får vi hoppas!

Förra årets process med att ta fram ett antal prioriterade forskningsområden resulterade i att universitetet nu har tre stycken gränsöverskridande forskningsområden. Redan i början av februari kommer områdena att presentera sina tankar för framtiden, i samband med årets upplaga av Kunskapsnoden. Det ska sedan bli mycket spännande att se hur områdena kommer att utvecklas under de kommande åren.

Under 2024 kommer universitetet att sjösätta en ny organisation för arbetsmiljö och lika villkor. Karin Röding, som utredde universitetets hantering av olika former av misskötsamhet, föreslog bland annat i sin rapport att frågor som rör arbetsmiljö samt likavillkorsfrågor bör hanteras inom en och samma organisationsstruktur. Under 2023 utreddes organisationsfrågan ytterligare av Ulrika Haake. Vi har nu landat i en sammanhållen organisationsform som ska säkerställa att såväl studenters som medarbetares arbetsmiljö- och likavillkorsfrågor tas om hand om på bästa sätt. Det här är också den sista av alla de rekommendationer som Karin Röding lämnade i sin rapport som vi nu kan bocka av.

Avslutningsvis vill jag passa på att tipsa om att universitetet får besök av ytterligare en av förra årets nobelpristagare i fysik. Den 15 februari kommer professor Anne L´Huillier, som är verksam vid Lunds universitet, att besöka Umeå universitet. Ni är alla varmt välkomna till Aula Nordica för att ta del av hennes föreläsning.

2024 ser ut att bli ett spännande år och vi har mycket att se fram emot.

Redaktör: Hans Adolfsson