Utbildningssatsning: Forskningsledarskap för etablerade forskare

17 juni 2015

I november startar steg 2 i Umeå universitets program för forskningsledarskap, ReaL. Den här gången riktar sig programmet till etablerade forskare som vill utvecklas i sin roll som forskningsledare. Ansökan skickas till respektive fakultetskansli senast 25 september.

I höst startar Steg 2 i Umeå universitets program för Forskningsledarskap, ReaL. Denna gång riktar sig programmet till den etablerade forskaren, "Senior Researcher". Syftet är att ge ett aktivt riktat stöd till prioriterade forskare som förväntas bli framtidens framgångsrika forskare och vetenskapliga ledare vid Umeå universitet.

Liksom i den förra omgången, "Forskningsledarskap ReaL Steg 1: Yngre forskare i början av sin forskarkarriär", som utannonserades under våren, baseras detta program på dokumentet "Umeå universitet 2020 – Vision och mål" där universitetet ska vidareutvecklas som ett internationellt framstående forsknings- och utbildningsuniversitet, som även spelar en framträdande roll för den regionala utvecklingen. Universitetets forskare ska våga ta risker som möjliggör nydanande forskning och kan leda till kunskapssprång. Starkt bidragande orsaker ska vara att tjänstestruktur och karriärvägar är internationellt attraktiva vad gäller resurser och stabilitet.

Målgrupp:
Programmet riktar sig till dig som har en litet eller medelstort nätverk/forskargrupp och vill utvecklas i din roll som forskningsledare. Du ska ha en tydlig ambition att producera forskningsresultat med stor genomslagskraft. Du ska vara docentkompetent. Du ska ha finansiering med externa anslag. Du bör ha erfarenhet av andra universitetsmiljöer och helst ett bra nationellt och/eller internationellt nätverk. Du börjar få erfarenhet som forskningsledare och handledare. Du börjar få en vision för ditt forskningsfält och en strategisk plan för din forskning. Du börjar också få erfarenhet av arbete i kommittéer, stiftelser, forskningsråd, betygsnämnder eller andra administrativa uppdrag och börjar få en inblick inom det forskningspolitiska området. Du ska ha undervisningserfarenhet. Du bör ha ett lektorat eller vara relativt nyanställd som professor. Du bör ha disputerat för 7–12 år sedan.

Genomförande
Programmet är öppet för alla forskare vid universitetet som passar in på målgruppsbeskrivningen. Genomförande sker i en grupp med 21 deltagare.
Genomförandet startar med intervjuer i november och kursen startar torsdagen den 19/11. Programmet genomförs med 6 kurstillfällen, torsdag och fredag en gång varje månad, utom första och sista kurstillfället som är en dag.

Ansökan
Ansökan sker på speciell blankett och ska innehålla ett kortfattat CV, en självvärdering och en kort karriärplan (se ansökningsblanketten). Glöm inte att prefekten ska skriva under ansökan.

Ansökan skickas till kontaktpersoner på fakultetskanslierna senast den 25 september:
Humanistisk fakultet: Peder Aléx
Samhällsvetenskaplig fakultet: Karin Ågren
Medicinsk fakultet: Anna Lundberg
Teknisk-naturvetenskaplig fakultet: Anders Lundin

Beslut om vilka som får delta fattas av Marianne Sommarin senast fredagen den 23 oktober.

Mer information:

För mer information, kontakta kursledarna:

Matts Björklund
matts.bjorklund@umu.se