Många doktorander är nöjda med sin forskarutbildning

17 april 2018

86 procent av universitetets doktorander skulle rekommendera forskarstudier vid Umeå universitet till andra, och mer än hälften anser att både arbetsmiljö och vetenskaplig miljö är övervägande god. Fortfarande upplever dock väldigt många att forskarutbildningen är en stressig period och sjukskrivningarna är fortsatt frekventa. Det visar resultaten från 2017 års avgångsenkät för utbildning på forskarnivå.

För att underlätta spikningen på anslagstavlan, förspikas avhandlingen mot en björkstubbe.

Foto: Ulrika Bergfors

I arbetet med att kvalitetssäkra utbildningen på forskarnivå vid Umeå universitet ingår en avgångsenkät som genomförts varje år sedan 2011. Enkäten består av ett antal frågor och påståenden inom områden som social bakgrund, vetenskaplig miljö, arbetsmiljö, utbildningens innehåll, kunskaper som utbildningen gett och framtida arbetsuppgifter.

Resultatet från 2017 års enkät visar att en klar majoritet, 86 procent, instämmer i påståendet att man skulle rekommendera forskarutbildning vid Umeå universitet till andra. Närmare 75 procent är positiva till utbildningen, och nästan lika många skulle återigen välja att utbilda sig vid Umeå universitet om de fick en ny chans.

När det gäller arbetsmiljön tycker de flesta, 64 procent, att introduktionen på institutionen fungerade bra, och 70 procent anser att arbets- och studiemiljön var god under utbildningen. En klar majoritet, 69 procent, instämmer också i att den vetenskapliga miljön är kreativ och inspirerande, vilket är en något högre andel jämfört med 2016. De flesta doktorander anser också att kvaliteten på kurserna är hög, och att uppföljningen av den individuella studieplanen fungerar väl. Doktoranderna är även nöjda med handledningen och frekvensen på handledningen.

Beskrivningen av utbildningen som en tid under stress styrks dock av svaren i enkäten. 23 procent har upplevt stress som haft negativa konsekvenser för hälsan, och andelen som varit sjukfrånvarande längre än 14 dagar tidigare under studierna är högre. Två viktiga första åtgärder är därför att bli bättre på att informera doktoranderna om vilken hjälp som finns att få via företagshälsovården, och att diskutera situationen på kommande fakultetsdialoger.

90 individer svarade på 2017 års enkät. Det motsvarar en svarsfrekvens på 54 procent, vilket är den lägsta någonsin sedan enkäten infördes. För att få en högre svarsfrekvens har avgångsenkäten nu reviderats, och enkäten distribueras framöver efter, istället för före, disputationen. Den nya avgångsenkäten gäller från och med 1 januari 2018.

Avgångsenkät för utbildning på forskarnivå vid Umeå universitet

Ny avgångsenkät för doktorander

För mer information, kontakta:

Ester Roos-Engstrand
Planeringsenheten