Nytt introduktionsprogram för nyanställda och stipendiater

2 november 2021

Nu har universitet lanserat ett nytt introduktionsprogram för anställda och stipendiater. Programmet består av filmer, seminarier och ett socialt event som tillsammans välkomnar och sammanfattar det viktigaste som nya på universitetet behöver ha kännedom om.

- Programmet riktar sig främst till nyanställda men är tillgängligt för alla som är intresserade av att veta mer om universitetet som arbetsplats och arbetsgivare. Även om man inte är nyanställd så finns det många fördelar av att gå programmet så vi uppmuntrar så många som möjligt att ta del av det, säger Torbjörn Forsberg Personalenheten.

Introduktionsprogrammet är tillgängligt i universitetets lärplattform Canvas och man behöver ett Umu-id för att logga in och registrera sig.

Programmet innehåller en digital del med filmer och fördjupande texter om bland annat den statliga värdegrunden, lika villkor, arbetsvillkor, arbetsmiljö och säkerhet. Sammanlagt tar det 2-3 timmar att gå igenom samtliga moduler och man väljer själv i vilken takt man tar del av materialet.

När samtliga moduler i den digitala delen har genomförts öppnar anmälan till seminarieserien upp. Seminarierna fokuserar mer på lärande och interaktion mellan deltagarna och berör ämnen som värdegrund och lika villkor, interkulturell medvetenhet och forskningsstöd. Det erbjuds möjlighet att delta i ett gemensamt socialt event på Curiosum.

- Något som deltagarna på de tidigare introduktionsdagarna uppskattade mycket var möjligheten att möta och lära känna andra nya kollegor, därför har vi valt att behålla detta genom att erbjuda en seminarieserie och ett socialt event, säger Rosita Nilsson Personalenheten.

Mer information om introduktionsprogrammet hittar du på medarbetarwebben

Introduktionsprogram för nyanställda

Redaktör: Rosita Nilsson