Uppstart för projekt som prövar hybrida inslag i undervisningen

22 juni 2022

Den 7 juni höll UPL ett uppstartsmöte med de sex projekt som fått stimulansmedel för att pröva hybrida inslag i sin undervisning under hösten 2022. Projekten får extra pedagogiskt och tekniskt stöd och tillgång till den nya utbildningsmiljön Learning Lab Hybrid (NAT.D.370).

De lärare och lärarlag som får stimulansmedel är Karin Fahlqvist, Informatik, Maria Forsman, Juridiska institutionen, Robert Holmgren, Pedagogiska institutionen, Rasmus Karlsson, Statsvetenskapliga institutionen, Thomas Mejtoft, TFE och Cecilia Olsson, Kost- och måltidsvetenskap.

Vid uppstarten i juni fick lärarna presentera sina utvecklingsprojekt för varandra och för projektgruppen från UPL, projektledare Åse Tieva, facilitator Jonas Lindholm och föreståndare Eva Svedmark. Tre pedagogiska utvecklare från UPL deltog också på mötet. De ska vara bollplank och mentorer för två projekt vardera under hösten.

Det hybrida uppstartsmötet höll till i Learning Lab Hybrid, som färdigställts i sitt första utförande i dagarna. Jonas Lindholm är IT-pedagog på UPL och facilitator för Learning Lab.

"Känslan efter mötet är att det är en grupp engagerade individer som är taggade på att testa det hybrida, i Learning Lab eller någon annan lämplig lokal. Lärarna gav själva uttryck för att de vill få insyn i varandras projekt för att utbyta erfarenheter och dra lärdomar av varandra. Den övergripande känslan efter träffen var att de kom dit som individer men lämnade uppstarten som en grupp. Väldigt roligt och det ska bli intressant att följa projekten under hösten."

Jonas roll som facilitator i Learning Lab är primärt att stötta användningen i lokalen. Han ska också underlätta insamlandet av lärdomar och erfarenheter som lärarna, och studenterna, gör när de har undervisning i utbildningsmiljön.

Learning Lab Hybrid under uppbyggnad

Foto:

Högskolepedagogiska projekt

Learning Lab är ett samverkansprojekt tillsammans med Akademiska Hus. Konceptet utforskar samspelet mellan människa, rum och teknik. Projektet har som mål att utforska hur en hybrid lärandemiljö kan utformas på bästa sätt och bygga kunskap kring pedagogik och rumsliga krav på hybrida lärmiljöer för framtiden. Projektet pågår i fyra år, från 2022 till och med 2025.

UPL har också fått medel från rektor inom en särskild satsning på forskning och utbildning under 2022 till och med 2025. Projektet kallas för Hybridverkstad för flexibelt lärande och ska utforska och utveckla kunskaper, förmågor och färdigheter kring hybrid undervisning och dess påverkan på studentens lärande. De båda projekten, som utforskar hybrid undervisning och hybrida lärmiljöer, kommer att ske i nära samarbete och samverkan med varandra.

Jonas poängterar att en viktig del i samverkansprojekt av det här slaget är det organisatoriska lärandet som sker. Olika enheter och funktioner får mer insyn i, och därmed också ökad förståelse för, varandras situation och behov.

"Samarbetet gör att vi förstår varandra bättre vilket underlättar i både nuvarande och framtida projekt."

Utlysning av stimulansmedel

UPL kommer att utlysa stimulansmedel vid ytterligare tillfällen för att fler lärare och lärarlag ska få möjlighet att pröva hybrida inslag i sin undervisning. Utlysningarna annonseras alltid på intranät och i nyhetsbrev. Håll utkik om du är intresserad av att söka medel och testa hybridundervisning.

Invigning av Learning Lab Hybrid

Save the date! Den 15 september kommer utbildningsmiljön Learning Lab Hybrid officiellt att invigas. Invigningen kommer att vara hybrid så du kan komma till den fysiska lokalen eller delta digitalt. Mer information om invigningen kommer efter sommaren.

Learning Lab Hybrid Umeå

Läs mer om Learning Lab Hybrid Umeå

Hybridverkstad för flexibelt lärande

Läs mer om projektet Hybridverkstad för flexibelt lärande

Redaktör: Hanna Karlsson

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.