Umu-kortet på gång att uppdateras

22 september 2022

Umu-kortet, Umeå universitets flerfunktionskort för anställda och studenter, ska uppdateras. Under 2022 kommer stödsystemet att bytas ut och under 2023 får du ett nytt Umu-kort och tillgång till självservice för kortet.

Flerfunktionskortet Umu-kortet infördes 2012 och ersatte de då separata tjänsterna för kopieringskort, bibliotekskort och passerkort. Inga större ändringar, utvecklingar eller tillpassningar har skett sedan dess, men nu är det dags.

Stödsystemet för Umu-kortet kommer att bytas under 2022. Det är inget som du som användare kommer att märka av. Du kommer att kunna behålla och använda ditt nuvarande kort.

Under 2023 är det planerat att alla Umu-kort ska bytas ut. Du kommer då att få tillgång till en självserviceportal där du kan byta pinkod, spärra ditt kort med mera. Några andra saker som förändras är att kortet får en starkare kryptering samt att du som är både student och anställd får två kort, ett med dina studentbehörigheter och ett med dina behörigheter som anställd.

Du kommer att få information om när det är dags för dig att byta kort.

Har du frågor

Kontakta Mats Johansson, Lokalförsörjningsenheten