Ny sida ger råd om AI i utbildning och examination

16 oktober 2023

Nu finns en webbsida på Aurora med råd hur man som lärare kan förhålla sig till artificiell intelligens, AI, (till exempel Chat GPT) i undervisning och examination.

Dessa råd och riktlinjer är framtagna på uppdrag av Utbildningsstrategiska rådet, USR, genom en särskilt utsedd arbetsgrupp. Gruppen bestod av utbildningsledare från samtliga fakulteter inklusive Lärarhögskolan, excellenta lärare, studentcentrum, universitetsbibliotekarie, universitetsjurist, pedagogiska utvecklare samt IT-pedagoger. Föreståndaren på Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL, har varit sammankallande för arbetet.

Då utvecklingen inom generativ AI går snabbt kommer sidan att behöva kompletteras och uppdateras i takt med att mer kunskap skapas och mer erfarenheter görs.

Till sidan om AI och utbildning