Startsidan anpassas utifrån ditt val, men gemensamma nyheter och gemensamt innehåll syns alltid för alla.
Du kan när som helst ändra ditt val genom att klicka på "Anpassat innehåll för" i sidhuvudet.
OBS! Om denna ruta inte stängs när du klickar på knappen, ladda om sidan och klicka på knappen igen. Vi felsöker detta problem.
Om du väljer ”Jag besöker som gäst” kommer enbart gemensam information visas. Läs mer om anpassat innehåll
Aurora
I takt med att artificiell intelligens utvecklas växer dess inverkan på utbildningssektorn. Utvecklingen påverkar undervisning, lärprocesser och examination. Här följer förslag på hur du kan förhålla dig till och nyttja artificiell intelligens i din undervisning.
Utvecklingen av artificiell intelligens (AI), med ChatGPT som exempel, har påkallat en omfattande diskussion inom utbildningssektorn om hur undervisning, lärprocesser och examination påverkas.
Viktigt att slå fast är att nuvarande regler för Betyg och bedömning samt Handläggningsordning för disciplinärenden även omfattar användningen av AI-verktyg. Det är centralt att lärare är tydliga med instruktioner om vilka hjälpmedel som är tillåtna att använda vid prov och tentamen.
Dessa råd och riktlinjer är framtagna på uppdrag av USR genom en särskilt utsedd arbetsgrupp. Gruppen bestod av utbildningsledare från samtliga fakulteter inkl. LH, excellenta lärare, studentcentrum, universitetsbibliotekarie, universitetsjurist, pedagogiska utvecklare samt IT-pedagoger. Föreståndaren på UPL har varit sammankallande för arbetet.
Information från ITS och universitetsjuristerna om att använda AI i tjänsten.