Stöd för individuella studieplaner i Ladok – projekt startar upp i höst

13 oktober 2023

Ladok erbjuder stöd för individuella studieplaner på forskarnivå (ISP) från 2024. Nu startar ett universitetsgemensamt projekt för att anpassa processerna och i Ladok utifrån hur universitetet arbetar med ISP. I höst startar två pilotomgångar inom Medicinsk fakultet och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet.

Alla doktorander ska ha en fastställd individuell studieplan. Idag finns ingen universitetsgemensam lösning för hanteringen av planerna, utan det är upp till varje verksamhet att bestämma sin egen lösning.

Från och med januari 2024 kommer det finns stöd för att hantera individuella studieplaner i Ladok. Universitetet startar därför upp ett projekt för att anpassa processerna och implementera systemstödet för ISP i Ladok. Målet är att doktorander som antas under 2024 ska kunna hantera sina individuella studieplaner med den nya funktionaliteten i Ladok.

I höst startar två mindre pilotomgångar inom Medicinsk fakultet och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet för att se hur processen fungerar. Inför pilotomgången har projektet tagit fram en basprocess för att revidera, godkänna och fastställa den individuella studieplanen. Pilotinstitutionerna kommer ha möjlighet att prova basprocessen och ändra den utifrån verksamheternas behov. Parallellt kommer projektet att se över befintliga regelverk.

Efter årsskiftet kommer institutioner inom Humanistisk fakultet och Samhällsvetenskaplig fakultet ha möjlighet att använda ISP i Ladok. Även dessa verksamheter kommer då möjlighet att ge input på basprocessen utifrån den egna fakultetens arbetssätt.

Läs mer om projektet

Har du frågor?