Nu tar Umeå universitet nästa steg för att främja ett levande värdegrundsarbete

2 november 2023

För att stimulera till förnyade diskussioner om universitetets värdegrund har projektet "Levande värdegrund" startat. I projektet ingår dels att främja och utveckla de akademiska värdenas innebörd för Umeå universitet, dels att samla in aktuella dilemman som ska ligga till grund för att vidareutveckla dialogmaterial för värdegrundsdiskussioner.

Foto: Illustration: Rebecca Elfast

Hösten 2023 startar projektet Levande värdegrund som bygger vidare på Umeå universitets värdegrundsarbete. Syftet med projektet är att främja och utveckla hur vi gemensamt efterlever Umeå universitets värdegrund samt att skapa aktuellt stödmaterial som bidrar till kunskapsutveckling och möjliggör en öppen och levande dialog.

En första diskussion på kommande chefs- och prefektträff

Ett av projektets två fokusområden handlar om att utveckla universitets akademiska värden, innebörd och betydelse. Det här är temat på kommande chefs- och prefektträff den 23 november. En arbetsgrupp kommer arbeta vidare med vidareutvecklingen av det här fokusområdet under ledning av professor Ulrika Haake. I arbetsgruppen ingår representanter från alla delar av universitetets verksamhet.

Bidra gärna med nya exempel på dilemman från din verksamhet

Det andra fokusområdet i projektet handlar om att vidareutveckla och förnya den verktygslåda och dialogmaterial som alla medarbetare och chefer kan använda för att diskutera värdegrund. Nu vill projektet ha din hjälp att uppdatera de dilemman som tidigare togs fram. Det kan du göra genom att genomföra en workshop, APT eller liknande där olika typer av dilemman diskuteras. Senast den 31 januari vill projektet ha era bidrag.

Mer information och stödmaterial kring hur du kan genomföra detta finns på sidorna För dig som chef.

Under våren bearbetas materialet

Nästa steg är att bearbeta materialet som skickats in och komplettera och förnya verktygslådan för värdegrundsdialoger. Det nya materialet kommer att finnas på webbplatsen för värdegrund vid Umeå universitet i god tid inför höstterminens start 2024.

Dina medarbetare kommer också få mer information

Projektet kommer gå ut med information på medarbetarwebben Aurora och i nyhetsbrevet Nyheter för anställda inom kort. Det kommer även placeras ut bordspratare på fikaborden runt om på campus i november där projektet uppmanar medarbetare att bidra med exempel.

Läs mer om universitets värdegrund och om projektet

Umeå universitets värdegrund
Projektets webbsida
Värdegrundsarbete vid din institution eller enhet