Telefonin flyttar till Teams

10 februari 2023

Under våren startar flytten av Umeå universitets telefoni. Detta innebär att vi går från Skype till att istället använda Teams för att ringa. Förändringen grundar sig i att Microsoft inte längre utvecklar Skype samt att telefonin i Teams blir en naturlig del i vår befintliga samarbetsplattform Microsoft 365 – "den digitala arbetsplatsen".

Vi är mitt i arbetet med implementeringen av Umeå universitets samarbetsplattform "Den digitala arbetsplatsen" i Microsoft 365. Hittills har ett omfattande arbete med att avveckla vissa system genomförts samt ett införande av den viktiga säkerhetsåtgärden multifaktorautentisering (MFA) samt migrering av e-post.

Som ett led i arbetet har också telefonin vid Umeå universitet setts över. Eftersom Microsoft inte utvecklar Skype mer väljer vi framöver att satsa på telefoni i Teams istället. Vi är många vid universitetet som redan använder Teams för att chatta, ha digitala möten, samarbeta och sprida information, vilket gör steget till att även ringa med Teams enklare.

En del i "den digitala arbetsplatsen"

Målet med den samlade plattformen i Microsoft 365 är att användarna, alltså alla på Umeå universitet, ska känna sig trygga med de digitala verktyg de använder i sin vardag. Det handlar om att binda samman delarna till en helhet som både gör jobbet och hjälper användaren göra rätt.

Bekanta dig med Teams redan nu

Teams erbjuder samma funktionalitet för telefoni som Skype men vissa saker fungerar på ett annat sätt. Om du inte använt Teams tidigare är det en bra idé att börja bekanta dig med appen redan nu. Det finns massa bra information och inspelat material som du kan ta del av.

Lär dig mer om Teams

Så går flytten till

Alla användares telefoni kommer att flyttas från Skype till Teams under våren 2023. Du kommer att få information innan flytten startar för dig.

Mer information och tidplan kommer.

Här samlas all information om övergången till Teamstelefoni

Redaktör: Elin Sköld