Umeå universitet hyr in fler bostäder med start nästa sommar

26 maj 2023

Rekryterar din institution internationella forskare, doktorander och lärare finns det från och med nästa sommar ännu bättre förutsättningar för Bostadsförmedlingen att hjälpa till med bostad. Detta genom ett avtal mellan universitetet och Balticgruppen om att hyra ytterligare 167 lägenheter med start i augusti 2024.

Umeå universitet konkurrerar på en internationell arena om att rekrytera forskare, doktorander och studenter, en utmaning universitetet delar med andra lärosäten i Sverige. Dessutom råder bostadsbrist i Umeå vilket ytterligare försvårar vid rekrytering.

Bostadsförmedlingen har i uppdrag att hjälpa internationella hitresande med bostad för personens första två år. Behovet av att hyra in allt fler bostäder är något som alla fyra fakulteter har lyft, och nu är ett nytt avtal med Balticgruppen i hamn.

I augusti 2024 är den första etappen av de 167 lägenheterna klara för inflyttning. Det handlar om fastigheten Lasarettsbacken 5, där Region Västerbottens administration tidigare hade lokaler. Hyresavtalet med Balticgruppen är på 10 år med möjlighet att förlänga med 5 år i taget.

Visionsbild, vy från korsningen vid Lasarettsbacken ned mot Umeå centrum.

Foto: LINK Arkitektur

Läs mer om Bostadsförmedlingen via sidan Hjälp med bostad till internationella medarbetare

Redaktör: Anja Axelsson